tisdag 13 augusti 2013

Öl i Tyskland del I-Nattlig ölrunda

Det var fem år sedan sist, med andra ord hög tid att återvända till Berlin! Från flygplatsen Tegel var det en bit till vårt boende, men till slut kom vi fram och kunde dumpa väskorna. Vilka var då ''vi''? Förutom undertecknad; Christian samt Tony och Pütte. Vi kom ned rätt sent så min bror pallade inte gå ut och härja, men det gjorde vi andra som tur var. Klockan var över tolv när bryggeripuben Hops & barley intogs, men det gör inte så mycket i Berlin där pubarna vanligtvis inte har den fula ovanan att stänga så tidigt. Första ölen i landet blev Friedrichshainer Dunkles. Följt av Friedrichshainer Weizen och Friedrichshainer Pilsner. Bra grejor. Ett besök rekommenderas.

Vägg-i-vägg med detta hak låg en av alla dessa tobaksaffärer med ett digert (i alla fall för en utlänning som mig) ölsortiment och spartansk ''ute(själv-)servering''. En öl tog vi här, för min del Astra Rotlicht från Bavaria-st.pauli-Brauerei. Ingen höjdare.

På vägen ''hemmåt'' blev det ett till stopp på ytterligare ett av dessa ställen här intogs Josefs Pils och Josefs Märzen. Det smakade bra har jag för mig. Roligare än så blev det inte första natten.

Inga kommentarer: