fredag 5 augusti 2016

Öl i Umeå del II-Is this Rex?

Dagen inleddes med en hejdundrande frukostbuffe varpå jag gick runt i det soliga Umeå och turfade i några timmar.
Törstig och med ömmande fötter intogs ett gäng öl på Rådhuskällarens/Rex uteservering. Janne shuffle från Bryggverket, Loop session lager från Beer studio, 17|02 från Brew by numbers och 41337 (beställningsnumret på bolaget?) från lokala Bryggverket.
Bredvid detta ställe ligger hamburger-''restuaranten'' Frasses. Jag hade aldrig satt min fot på någon av deras hak, men brorsan som är en flitig norrlandsresenär har hypat dem länge.
Helt ok får väl det samlade omdömmet bli om både deras burgare och de inledande ölen.

Nästa frosseristopp var ''Biskopen''. Den 28:e puben i kedjan jag besöker. Det var väl som det brukar fast med för lite personal vilket ledde till irriterande perioder med tomt glas.
Mycket god korv intogs med följande mer eller mindre goda öl: Oppigårds At the bishops arms (''2016'', så antagligen kommer det en ny nästa år och med tanke på hur den här smakade gör det inget), Kallholmen Levande Ale, Kallholmen Levande IPA, Red riff från Beer studio, Nils oscar Ekologisk lager, Paleooza från New holland, Bouncy house från Smuttynose, Help från Mikkeller, Headwaters pale ale från Victory, Spontandryhop Centennial, Spontandryhop Simcoe och Smørrebrødsbajer. Alla tre från Mikkeller.

Ett sista ölstopp hann jag med innan natt-tåget hem skulle gå.
Stället som besökts tidigare under dagen hade en pub i källaren som var stängd dagtid. Ett riktigt skönt ställe. Mörk bar med kul personal, gäster och antagligen de skönaste barstolar jag suttit i. Sista rycket i Umeå innebar Expression session från Pizza port, Jämtlands Vingård Mölska, All bretts are off från Siren, U&me ''Eko gose'', 08|06 från Brew by numbers och Brekeriet Sour brown. Godsaker minsann.
I förvånansvärt god form med tanke på all öl jag druckit.
Tvärslocknade på tåget. Det var en lång, men solig dag.

Inga kommentarer: