måndag 21 februari 2022

Öl i Pommern del II-Rajcow

Det lokala laget verkar populärt.
Efter den utmärkta frukostbuffen gick jag ut på en mindre turfpromenad. Checkade ut och gick ned till bryggeripuben Rajcow vars öppettider på deras hemsida inte hade så mycket med den verkliga verkligheten att göra. Istället slog jag mig ned i en liten källarpub tvärs över den turistiga gågatan tills de skulle få för sig att öppna. Jag fick där i mig: Kozel Lezak och Kozel Černý; ganska mörk och maltig, lite tunn. Hade tjänat på att varit någon % starkare och några IBU till för att få lite bättre balans. De bryggs tydligen på licens i Polen av Kompania piwowarska. The legendary jack's beer India Pale Ale; smakar gammalt fast jag misstänker att den är pinfärsk. Så illa att man får kväljningar. Trodde jag gillade IPA... och The legendary jack‘s beer: Pils; gyllene, luktar gammal lager. Smaken är ännu värre, träig och allmänt hemsk. Usch. De som verkar vara ställets egna öl som bryggs i någon annan del av landet.

Nu hade Rajcow-personalen äntligen fått tummen ur och öppnat. Även det här stället var en trappa ned. Väldigt stort, även en ganska stor uteservering, men den var stängd så det var lite kyligt/blåsigt ute men kan nog fyllas upp bra på sommaren. American Lager, APAn Polskie ale, Pils och Witbier gjorde den goda maten sällskap. Inga märkvärdiga eller speciellt dåliga öl. Inga felsmaker vad jag minns. Därefter blev det Uber till Färjeteminalen och i bilen intogs en Zamkowy Sour mango ale. Tyvärr direkt ur flaskan som ett djur. Helt ok och uppfriskande öl dock. Efter att lagt in mina grejor i hytten på båten från 70-talet (!) var det hög tid för lite mat. Minns inte vad jag åt, men att det var oförskämt gott. Det fanns även en bar med dansgolv och storbild. Dar var det Champions league som gällde. Slötittade lite och ''avnjöt'' Żywiec Białe, Warka Strong och Żywiec IPA premium Sesyjne innan det var dags att försöka fördriva resten av de 18 timmarna som båtfärden till Nynäs tar... utan internet...

Inga kommentarer: