onsdag 30 november 2022

Öl i världens vackraste huvudstad del I-Sommar och sol

Det var ganska tidigt på Arlanda där Shiny bulldog session golden ale fick agera frukost.

Ett par timmar senare landade jag i ett soldränkt Wien. Har bara varit där på vinterhalvåret tidigare. Ännu vackrare än jag mindes det. Det var nio år sedan sist så det var m a o hög tid. Jag tog deras motsvarighet till Arlanda express in till centrum för vidare färd med tunnelbana till boendet. Där fanns exotiska brygder att tillgå i baren. Golser Helles och Golser Lager pils. Inte fel att sitta i skuggan med ett par kalla rena lageröl. Helt ok. Vilade lite på rummet innan jag begav mig ut igen. Siktet var inställt på Craftmühle som var en ordentlig promenad bort. Det var dock stängt av någon anledning. Plan b saknades dock inte.

På ''hemvägen'' ligger utmärkta Ammutsøn där större delen av kvällen tillbringades. Vettig musik spelas på lagom volym. Uteserveringen var full så det blev till att sitta i baren. Tre kylar med lambic står bredvid baren! God ostbricka intogs tillsammans med: Hot pants fuzz parade från det för mig okända berlinbryggeriet Bräugier. Luktar som vilken wild ale som helst, ser ut som hefeweizen men det är suröl. Bra syra, men saknar kropp trots en hyfsat tilltagen %. Ska inne hålla kiwi, kvitten och aprikos. Hittade bara det sistnämnda. 472 Cruising från The piggy brewing company; ganska snäll NEIPA utan felsmaker. Ayza 6% '20 från Bofkont; lambic som ser ut som nyponsoppa. Bryggd med plommon. Något som jag aldrig skulle kunna urskilja. Verkligen annorlunda men god. Blev bjuden på en Just gonna send it från österrikiska Bierol; god i början men blir strävare ju längre man dricker. Jag dricker uppenbarligen för långsamt... Mehlschwalbe från Wappler; Kaffelambic. Lika gott som det låter. Limiterad till 57 flaskor. Tror jag förstår varför... Samma bryggeri har även gjort Kohlmeise '20 som var betydligt mer traditionell, dock den ljusaste lambic jag sett. Bra tryck i syran, mycket fin.

Haydn. Ännu en österrikisk kompositör.

Var kvar tills de stängde och gick ''hemåt''. På vägen stannade jag vid en korvkiosk. Eftersom det är ett civiliserat land serverades även öl till korven. Gösser Märzen, Puntigamer och en Stiegl Goldbräu. Snackade med ett stort after work-gäng här som var ute sent denna måndag. Kul typer även om deras engelska (eller min tyska) inte var den bästa.

Inga kommentarer: