fredag 9 december 2022

Öl i världens vackraste huvudstad Del II-Ambassadöl

Det var dags att återvända hemåt och jag gick tillbaka till buss-stationen. För mina sista (trodde jag) kroatiska pengar inhandlades chips och en Pub bier från Carlsberg Polska som intogs på en stängd men inte avstängd uteservering. Direkt ur burken som ett djur. Bussen tillbaka till Wien stannade (förutom i Maribor) även två gånger per gräns dessutom hamnade bussen i någon slags rusningstrafik och ett körfält var avstängt. Cirka en timme sena in till Erdberg. Irrade runt lite i jakt på en bagagevåg som jag glömt hemma. Det var fruktlöst och gick istället till ölbutiken Beerlovers.
Utan våg fick jag höfta lite och när bagaget väl skulle vägas in stod det 23,0 kg på vågen. Man har 
An der schönen blauen Donau
tydligen gjort det här förr... I det forna imperiets 
huvudstad behövde man minsann inte frysa när den välfyllda väskan släpades till boendet. Lång kö till incheckningen. När den väl var avklarad vilade jag någon timme på rummet. Sedan en lång promenad i solnedgången till den stora bryggeripuben Kaltenhauser botschaft. Blev sittandes där resten av kvällen. Grym traditionell mat och till den: Wit, Zwickl och Wiener lager. Det fick räcka för denna dag.

Inga kommentarer: