söndag 3 juni 2007

Öllandskamp


Öllandskamp? Vad är öllandskamp? 49 öl från tolv svenska och danska bryggerier tydligen.Spektaklet i fråga gick av stapeln på OTst igår.Likt Ölmässan kunde man välja smakprov eller hel flaska.Någon vinnare hann vi inte se till,då vi drog innan prisutdelningen.Följande öl provade jag:
Häklefjäll&
Anders Göranssons Bästa Rököl,5,7%abv.Båda rököl från Närke.Är väldigt svag för denna öltyp&tycker dessa två var dagens stora behållning.
Yttre gaarden fat Nypremiär för Nynäs wit som inte bryggts på flera år.Till en början bra,men smakade sämre ju längre jag drack.
Braunstein Dark Lager,
Braunstein Pilsner&
Braunstein Amber Lager.Jag förstår inte varför det här bryggeriet var representerat.Det måste finnas bättre där nere.
Raasted India Pale Ale Cascade Mycket grapefruktbeska,välbalancerad.
Raasted Stout 5,2%abv.Raasted är danska för rostad va?
Mikkeller Jackie Brown Som att tugga på kaffebönor,men på ett bra sett,en ytterst välhumlad brownale att sippa på.
Gourmetbryggeriet Happy easter&Piney Jag förstår inte varför det här bryggeriet var representerat.Det måste finnas bättre där nere.
Nørrebro Skærgårdsporter fat inte särskilt besk,men med mycket rostade toner&lite kaffesmak
Oppigårds India tribute fat Har tydligen funnits ett tag,men passerat under min radar.Antagligen borde man gå på Ardbegroom oftare.Inget öl jag lade på minnet.Det kan va'läge att prova igen vid ett annat tillfälle.
En flaska amerikanskt slank visst ner också
New Holland Red Tulip en''bärnstensfärgad ale''har aldrig hört talas om bryggeriet i fråga,men dom kan säkert bättre än så här...
Smakade också lite av en Arrogant bastard,Nordamerika's mest hypade öl?Nog är den bra,men inte så jävla fantastisk.

Ett mycket bra koncept som jag hoppas få se igen.Argentina-Kanada,kan det va' nå't?
Relaterade länkar:
www.olivertwist.se/sidor/nyheter.asp
www.braunstein.dk/_en-GB/Our%20Beers/Signature%20beer
www.ratebeer.com/beer/breweries/brewers-directory-0-58.htm

Inga kommentarer: