måndag 11 juni 2007

Öl i Vallentuna

I förrgår var vi på'Bryggarnas sommarölsträff.Liksom förra året var det på Humlegården i Wall-ehntuna.Med grillning,mycket god hembrygd öl&solsken kan det inte gå fel.
26 brygder från sexton stilar från 39 (!) bryggare fanns det att välja på. Många bra bärs,klart den bästa(biramässigt)sommarölsträffen jag har besökt.
Vinnarna:
Guld:Spelter select [saison] Jacob Carlström&Niklas Stenlås Mycket bra&en värdig vinnare,fick min röst
Silver:Hemmabrygget's sommaröl [pale ale] Stefan&Karin Edren
Brons:Frank W [rök] Svante Ekelin Aldrig fel med rök,men i den hårda konkurrensen fick den inte min röst.
Andra brygder som var något extra var Marmoset APA, Seedhealthy Wit och American PeachAle.Som vanligt hann jag inte prova alla öl som fanns.
Vi tog första tåget tillbaka till sta'n efter prisutdelningen.Väl inne i City efter den långa resan med Roslagsbanan var vi så gott som tillnyktrade&gled vi in på Hörnan.Där en flaska Vichtenaar från Verhaeghe
förtärdes.Ett i Sverige ganska okänt bryggeri.När den kom i min hand kändes den igen,har druckit den vid ett tidigare tillfälle. Irriterande. Inte på något sätt dålig,men den sötare sidan av''flamländsk rödöl''är i mitt tycke att föredra.Påminner om must fast inte så söt.En hel del nyheter hade dom fått in tex.
Ginder ale från jätten InBev.Väldigt tråkig&intetsägande belgisk ale.
Kastaar från De Block.Mest känd för Satan.En alkoholsvag(6%)belgisk ale tillika tråkig.Möjligen något bättre än Ginder.
För första gången som jag känner till hade Hörnan en icke belgisk öl nämligen Slottskällan's Belgodubbel.Majsan drack den&ett litet smakprov sade mig att ovan nämnda bar ska fortsätta att ha ett helbelgiskt sortiment...eller inte så kalla fat.


Relaterade länkar:
www.shbf.se/Evenemang/s07s.php

Inga kommentarer: