söndag 19 augusti 2007

Öl i Riga delII-Herr Larsson fyller år

070817:Alla vaknade i hyfsad form&så småningom började promenaden upp till bussen som skulle ta oss tillbaka till Riga.Lite provianterande skedde även på vägen.

De tjugo milen flöt på betydligt smidigare än de hade gjort åt andra hållet.Pissnödiga som många var vid ankomsten besökte vi puben Dickens tillsammans med många av de övriga gnagarna för att åtgärda detta samt ta en snabb öl.John Bull Blonde lager4,nå'nting%.Väl incheckade på''Baron's penthouse(fem trappor utan hiss)hostel gick''badjävlarna''för att ta ett tåg till en strand.Dennis&jag gick ut för att handla bärs&äta.En enlitersöl på Karaokestället igen sedan gick vi hem&sov lite.
Marginellt utvilad gled jag själv ut för lite seriös öljakt,german-style.
Hittade en restaurang runt knuten där det fanns Lido Specialais en bärnstensfärgad lager(vienna?),maltig&lite sötaktig.Antagligen resans bästa öl.I parken Esplanade fanns ett par uteserveringar varav en serverade Kraslavas som jag inte kommer ihåg nå't av.Vet inte heller vilket bryggeri som var skyldiga.På en annan uteservering serverades jag Piebalgas alus,resans värsta öl.Smakade malt liquor trots att den bara låg på blygsamma5,6%abv.
Hela gänget hade sedan återträff på en irländsk pub vid namn Paddy nå'nting.Wexford Irish cream-ale tog jag en pint med inte särskillt spännande,men skönt med lite ale för omväxlings skull.Vi gick över gatan till Dicken's igen för att äta lite.Till den utmärkta chili con carnen blev det ett glas tjeckisk pilsner;Rebel Original.
Efteråt tillbaka till det irländska stället för en pint McCallum's Stout från Belhaven,lite väl snäll.
Resten av kvällen förflöt olika för samtliga resenärer&öl konsumerades säkerligen också på olika håll.
Nästa dag hanns en Aldaris Latvijas med innan flygbussen gick.
En kul resa var till ända.