lördag 10 november 2007

Öl i Helsinki delIII-Black door

071103: När man tittade ut genom fönstret snöade det och det skulle hålla på så till vi gick på båten. Ganska exakt en vecka innan det kom snö i stockholmsområdet.
Vi checkade ut och gick ner till bastun/puben Black door. Det var varmt som en bastu iallafall trots att det inte var så mycket folk där. Jävligt jobbigt att bära på all öl man hade köpt ett par dagar tidigare, men vad gör man inte för''konsten''.Ett schysst ställe,med en hel del exotiska brygder som Huvila Foxy bitter. En av de bättre bitters jag druckit på länge. Väldigt välbalancerad.
Mer bitter, denna på cask; Hidden Potential också god, men tråkigare än Foxy.
Black door hade flera några flasköl från det franska bryggeriet Thiriez som var nytt för mig.Etoile Du Nord var först ut.Någon slags belgisk ale som jag inte lade på minnet.
Sedan La Rouge flamande även denna en belgisk ale.5,8%.Hade nog tjänat på en högre alkoholhalt för att få lite mer karaktär.
L'Ambrée d'Esquelbecq är en bière de garde enligt Rate beer. Har inte så bra koll på typen som jag önskar. Dessutom sviker minnet lite.
Hade inte druckit något öl från Färöarna så det var på tiden att man fick en Green islands stout från Föroya Bjór i sig.Tyvärr en mycket intetsägande stout.Smakar lite bränt.
Det var länge sedan jag drack något från Samuel Smith's,men nu var det återigen dags;Winter welcome ale.Även denna hade nog vunnit på en något högre alkoholhalt.I övrigt bra.
Vi lämnade''Stadin''bakom oss för den här gången&begav oss till Viking's terminal för ombordstigning.Lite buffemat innan ett glas Stallhagen Dunkles intogs i en kareokebar. En helt ok dunkel från ett bryggeri som tidigare inte har imponerat på mig.Se'n blev det inte mer öl på denna resa.Delsför att jag kände mig lite i omalans&dels för att Vikings ölutbud var ett skämt i jämförelse med Silja's.

Inga kommentarer: