måndag 2 februari 2009

Bockolisoppa

Mina första stapplande steg till att laga mat med öl som ingrediens togs natten mot måndagen. Ett stort fan av varma koppen är jag då det inte tar särskillt lång tid eller på annat sätt är speciellt jobbigt.
För att ''lyxa till det'' slängde jag i ett paket nudlar (första gången i världshistorien som''lyxa till det'' och nudlar står i samma mening) med tillhörande kryddpåse och ersatte en del av vattnet med en slumpmässig öl ur kylskåpet. Kulmbacher Eisbock närmare bestämt.

Fyra dl vatten
En dl öl
En påse nudlar med tillhörande kryddpåse
Två påsar Blomkål och broccolisoppa (Knorr)

Soppan kändes mycket krämigare/fylligare än den brukar göra. En del beska kändes också av.
Jag gjorde antagligen rätt i att använda ett öl som har fokus mer på malt än humle. Det gav mig blodad tand då resultatet blev ganska gott.
Rekomenderas.

Inga kommentarer: