måndag 3 maj 2010

Öl i Västerort

Tom, Tobbe (tror jag han heter) samt undertecknad lyckades efter mycket möda och stort besvär äntligen ta oss till Bromma och Sorbon där jag inte varit på ett par år. Som vanligt var det gravöl som skulle intas. Först ut på den soliga uteserveringen Freyja från Ölvisholt. Väldigt ljus veteöl, kristallwit?Den var väl ok i solgasset.
Sierra nevada Dark lager; luktar ''gott'' dock med någon sur ton. Smak av mörk malt och lite rök, ganska sparsam beska.
AVBC från Anderson valley på burk; luktar spya/galla men smakar piggelin och jord, känns humletrött, inget datum stod på burken. En pale ale skulle det föreställa. Hemsk.
Slutligen något gott, Left Hand Imperial Stout; choklad i både arom ock smak, fyllig med brända toner.
Det verkar ha gått utför med Sorbon sedan mitt förra besök. En öllista som stämmer väldigt dåligt med verkligheten samt en massa öl som inte finns med i densamma (som står och blir gamla då gästerna ej vet att de finns att beställa). Maten var dock väldigt god och priserna fortfarande bra. Värt ett besök om man ej varit där tidigare.

2 kommentarer:

JoeG sa...

Gravöl? Jag hoppas verkligen inte du menar att det ska stänga ner?

fajanen sa...

Nej. Gravöl var det pga ett visst fotbollslags nederlag.

Såg att Sorbon ska ha amerikadagar igen. Då blir det definitivt något/några besök. 4/6 - 20/6 har jag för mig att det var.