fredag 13 december 2013

Öl i Australien del VII -En fabrik och ett bryggeri


Hedin och jag tog spårvagnen till stadsdelen Richmond där vi åt någon röstibaserad rätt till brunch... utan öl. På samma väg fanns också ölbutiken Slowbeer som hade fatöl och sittplatser. Vi tog varsin medan jag handlade lite. För min del Psychedelia från för mig nya Craig allan. Har för mig att det smakade bra.

Det hade blivit hög tid att röra på sig då vi hade bokat in oss på visning på en av bryggerikoncernen SAB Millers jättefabriker som låg i närheten. Carlton & united kallas den och är väl i Europa mest känd för Fosters. Allting var galet stort, och kontrasten till de flesta andra bryggerier man besökt var total. Det samma kan sägas om ölen... Det var iallafall kul att se produktionen igång, med flaskor som med en rasande fart åkte hit och dit. Efter rundvisningen hade vi beställt mat i baren. Till den fick man en sampler som man fick välja bland deras tio fatöl. Det ena blaskigare än det andra. Maten var helt ok har jag för mig. Här mötte även Tony och Putte upp, och tillsammans gick vi efter maten tillbaka till Slowbeer.

Detta besök blev några timmar längre än det förra, nu när man hade tid på sig intogs följande brygder i lugn och ro The australian brewery Smoked IPA, Moa Breakfast, Red eye rye från Dainton (grundat i år) och slutligen Yona yona ale från japanska Yo-ho. Över lag bra grejor.

Inte långt därifrån var Mountain goat beläget, så vi passade på att gå dit och ta en öl med. En väldigt god Surefoot stout. Mycket begränsade öppettider på detta bryggeri, så det var tur de hade öppet när vi råkade vara i närheten.

Slowbeer låg på hemvägen, så en sista bira klämdes där innan de stängde, Challenger från Mash Brewing i Perth. Asiatisk mat på hemvägen. Klart slut.

Inga kommentarer: