onsdag 1 januari 2014

Öl i Australien del IX-Berra kan


Det första som hände denna dag var att jag åt kinamat i centrum. Strax därefter strålade vi alla samman på en hyrbilsfirma och en inhemsk kombi hyrdes. Målet för dagen var huvudstaden Canberra 67 mil nordöst om Melbourne. Det tog naturligtvis hela dagen. Men mitt ute i ingenstans, 40 mil från kusten låg ett ubåtsmuseum som vi gick på. En trevlig överraskning.
Väl framme i Canberra var det mörkt och ingen gps hade vi, men till slut hittades boendet.
Efter att vi checkat in stressade Hedin samt undertecknad ut för att hinna med sista beställningen. Lite irrande blev det, men så småningom lokaliserades äntligen anglofila bryggeripuben Wig & pen. En pint Bulldog hann man med i alla fall.

Jag sprang vidare till puben Debacle där ytterligare en öl stressades ned innan de stängde. En helt ok lager, Knappstein från Enterprise.
Inte mycket till öl denna dag, men vi fick se vilda kängurus och wallabys. Och bäst av allt, en bonusubåt!

Dagen därpå skulle det drickas desto mer jästa maltdrycker. Mina medresenärer åkte till centrum och gick på museer eller liknande medan jag gick tillbaka till Debacle för att ''rensa'' stället. Maten var ok, och till den fölande brygder: Liebenweiss från Allgäuer brauhaus, Kosciuszko Pale ale, 28 pale ale från Burleigh, Taxi från 2 brothers och från samma bryggeri Kung foo rice lager. Över lag riktigt dåliga öl.

Nästa stopp var Wig and pen som vi var på dagen innan. De hade bryggt ett öl för att fira stadens 100-årsjubileum. Centenary, riktigt gott. Antagligen den yngsta stad man varit i.

Inte långt från boendet fanns ett hak med gratis wifi, så ett besök där var nödgat. En I.G.P. från Matilda bay tvingade jag i mig där.
Därefter en väldigt välbehövlig halvtidsvila.

När de övriga var klara med vad de nu var de gjorde gick vi ut. På en asiatisk restaurang intogs en vietnamesisk rätt som bara smakade mint. Inte min grej alls, så jag hällde på hela ''starksåsburken'' på maten. Det var dumt. Godare än innan, men galet starkt. Ett under att man fick i sig allt. Den Tooheys Extra dry jag drack till hjälpte föga.

Tredje gången gillt på utmärkta Wig and pen där vi blev sittandes större delen av kvällen. First wort, Kiandra gold, Velvet cream stout, Rumpole's och Pale ale var ölen som intogs. Bästa bryggeripuben jag besökt på länge.

En sista internetkoll på hemvägen på stället vad det nu hette. Carlton Dry fick agera ''god natt-öl''. Lika gott som det låter.



 

4 kommentarer:

Gyllenbock sa...

Ubåtar är alltid fascinerande skapelser, tror att jag varit inuti runt 10 stycken under åren. Första som jag minns är Kiel, U995, det var 1988. Inga öl på den tiden. :)

Hur många nya öl fick du i dig förra året? Hur länge var ni i Australien?

Funderar på att i sommar åka till typ Brisbane, Auckland och annat ställe på Nya Zeeland.

Jonas sa...

Vilka då, (var ligger de)?

Ja, de är guld. Då slår du fan mig.
Har bara varit i de som finns i:NYC, Portland, Muskegon MI, SFi, Sydney. Och utanför den som nämns här samt utanför den på Sveaborg.

800-900 skulle jag tro.

Vi åkte den18:e och kom hem den 5:e.

Gyllenbock sa...

Kiel, NYC, Pearl Harbour, Sveaborg, Sydney, Karlskrona, Seattle. Även på en sovjetisk ubåt som fanns i Stockholm på 90-talet, typ under vattenfestivalen. Under lumpen var jag ombord på två aktiva svenska ubåtar. Det tycks bli prick 10 stycken.

Nordkaparen i Göteborg har jag skumt nog aldrig besökt: http://www.maritiman.se/fartygsflottan/ubaten-nordkaparen

Hur intresserad är du av flygmuseum?

Jonas sa...

Just det Pearl harbor. Hade glömt att jag varit där.

Hade inte koll på att det fanns i Seattle, det missade man.

Är det värt att åka till Karlskrona för ubåten och dricka Brygghus 19 kanske?

Visste ej att Nordkapare var on display. Schysst.

Måttligt intresserad av flygmuseum.