onsdag 18 april 2018

Öl i Quebec del V-Bryggerifri dag

Mulet när jag tog tunnelbanan åt nordväst och hamnade till slut i stadsdelen Petite italie där krogen Vices et versa är belägen. Det var dagtid och många småbarn där (och en dyngrak italienare). Intog följande brygder i baren: Franken durst från närbelägna Isle de garde: Disig, relativt smakrik och frisk. Riktigt bra ljus svag lager (3,8% tror jag den låg på). Dunham Propolis ''saison'' miel; ljus och något disig. Kände inte av någon honung (miel), belgiska toner, välbalanserad. Något mindre kryddig än vad saisons brukar vara. Klassificeras som en speciality grain. Riktigt god.
Bébé dragon från Les grands bois (storskogen?); ljus och mycket disig. ''Svettig'' humlearom. Lite tunn, men det är väl att vänta av en sessionIPA. God annars med trevlig humleprofil. Les Trois Mousquetaires (även kända som LTM) Blonde helles; klar och gyllene. Vet inte vad en utbildad öldomare skulle kalla det, men den smakar som vätskan burkchampinjoner ligger i. Någon slags odefinerbar julkrygga smakar det också. Gillade inte denna, inte ren i smaken. Isle de garde Saison brett 5,4%; gul, disig och vagt ''belgisk''. Jag brukar tycka brettsaisons är jättegott, den här drar dock för mycket åt hefeweizen-hållet för min smak.
La sottise 5,3% från Dunham; obalanserad, för mycket bitterhumle, annars helt ok. Ganska frisk.
Schysst ställe, med trots allt över lag helt ok öl. ~30 fatöl och en del flaskor.
Imperial piercing

När jag kom tillbaka till ''mina kvarter'' slank någon slags asiatisk mat ned på Pizza express. Denna sköljdes ned med Boréale Rousse. En ok amber ale.
Vilade upp mig på hotellet några timmar innan det var dags att ge sig ut igen.

Kvällen tillbringades på Bières et compagnie som jag hade besökt tidigare. Hade dock glömt att man var tvungen att beställa mat för att få dricka alkohol. Inget ont om maten, men hungrig var jag verkligen inte. Konstigt nog fick även öl plats i ''tjockmagen'' i form av: Smash hüll melon från Le trou du diable, Farnham 27 och Farnham 64. Lite ''hit'n miss'' över ölen.

Bättre skulle det bli på Pub pit caribou som är Pit caribous pub i Montreal. Själva bryggeriet är beläget 99 mil nordösterut vid Saint lawrenceviken. Inredningen påminde mig om Brewdog bars.
Session IPA de Lesseps och Gose IPA Du barachois. Fina grejor.
Vandrade därefter ''hem'' i det ymniga snöfallet och så var den dagen slut.

Inga kommentarer: