söndag 21 november 2021

Öl i Kuopio

Det hade blivit dags att vända söderut. Det var tidigt när jag bordade tåget på Uleåborg station. De 29 milen i sydöstlig riktning tog drygt fyra timmar, så inget snabbtåg direkt, men det fick duga.

Väl framme i Kuopio var jag väldigt hungrig och en pizza satt väldigt fint till en 87 lgr premium lager från det för mig okända RPS brewing beläget ett par mil norr om stan, så ganska lokalt.


Mätt och belåten tog jag mig in på boendet och vilade en stund innan det blev en turfrunda i solskenet. Det var väldigt idylliskt och vackert nere vid sjön. Till slut kom jag fram till (ölrestauranten och vinbaren) Malja som självklart inte hade någon mat. Vad som dock fanns var en stor uteservering och en ganska stor innedel en trappa ned. Jag slog mig ned i baren och avnjöt en allsvensk föreställning på medhavd surfplatta. Snackade fotboll i flera timmar med en lokal gubbe som bjöd på bärs (och sprit så klart). Tack och bock. Han frågade dock först om jag var våldsam. Suck, vår kära klubb verkar vara känd för fel saker i Finland. Ölen som jag firade de tre poängen med denna afton var: Hoptinen illuusio session IPA från Tuju och från samma bryggeri Mallaskeiju grisette, Sandels 5.3% från Olvi, surölen Double raspberry sherbet från Coolhead, stouten Into the long grass från spanska Garage, The sunshine watermelon lime pilsner från vietnamesiska Heart of darkness, An allday, everyday lager, witen Dandelion dreams och surölen The spock. Alla tre från RPS brewing.

Jag hade fortfarande inte ätit någon middag och hittade en hotellbar vars kök fortfarande var öppet varpå dagens andra pizza intogs. Till den en lokal mörk lager vid namn Angler från Iso-kallan. Klockan var inte så mycket men det fick räcka för denna dag.

Inga kommentarer: