onsdag 1 december 2021

Öl i ''Stadin''del I-The Christian fellow

Det var ganska tidigt och soligt när jag gick genom Kuopios folktomma gator till stationen. Ett tåg tog mig de 39 milen sydöst till Helsingfors vilket tog drygt fyra timmar. Jag hade tydligen glömt bort/förträngt att Alko har stängt på söndagar så det blev ett besök på en livsmedelsbutik med (vad som antagligen är) huvudstadens största ölsortiment för < 5,6%-ig öl. Det var ett tag kvar till incheckning på hotellet så det blev ett besök på en liten bar som heter Tommyknocker på en gågata i närheten. Trevlig personal och gäster, bra service, ett digert ölsortiment, bra jukebox, uteservering i solen. Vad kan man mer begära? Något kök fanns så klart inte, men väldigt många matställen i närheten så man behöver inte svälta. Dock blev det ingen mat för min del. Desto fler öl istället i form av: surölet Hunt från det för mig okända Alberga brewing company i Espoo, Auervaara IPA från Maku, Naked sauna sour från Coolhead och gosen Meri från Põhjala. Inga fantastiska brygder men ändå fyra nya ticks.

Köpte även med mig en flaska (som man kan göra i civiliserade länder) Piña berliner från Mallaskoski... som tillsammans med en pizza avjöts på hotellrummet. Christian som hade flugit in till stan anslöt här.

Mätta och belåtna gick vi ut till det ''nya'' Pikkulintu som låg några meter från vårt hotell. Stället känns som en hotellfoaje, men är en helt vanlig bar... nåja, betydligt bättre ölsortimentet än snittet så klart. Inte så mycket folk denna söndagkväll/eftermiddag. Resten av dagen tillbringades där och för min del intogs: Icauna pale ale från franska Popihn, Stone free från 8 wired, Linden American Pale Ale, surölet Avena från Kanavan, Mustakaura schwarz och Kaski Ruislager 5%. Båda från det för mig okända bryggeriet Takatalo & tompuri hemmahörande några mil från ryska gränsen längst ned i Finlands sydöstra hörn. Roligare än så blev det inte denna dag.

Inga kommentarer: