lördag 14 mars 2015

Öl i Nordamerika del III-Fullast kör

Efter den minimala frukosten begav vi oss återigen norrut med ett lunchstopp i världsmetropolen Centralia, Washington. På NW sausage & deli bryggdes tidigare Dicks beer. Nu har man flyttat ölproduktionen till ett annat ställe i samma by. Korven görs dock här.
En slags charkbricka + något mer bestod maten av. Även några öl fick man i sig i allla fall. För min del stouten Irish style ale, Golden ale och Pale ale, samtliga från Dicks. Trevligt och mysigt litet ställe.

Inte jättelångt senare kom vi fram till Tacoma där natten skulle tillbringas.
Medresenärerna gick på ett närbeläget bilmuseum medan jag tog en timmes promenad. Nästan bara uppför kändes det som.
Målet var bryggeripuben Engine house no.9. Som namnet skvallrar om är det en gammal brandstation det numera bryggs och serveras öl i.
En hel del gästöl, både på fat och flaska fanns att tillgå. För min del fick det bli: Belgian White; klar och ljus för stilen, ljus och brödig. Mer som en kölsch eller liknande. Roasted porter; nästan svart, maltig, roasted indeed... och Tunney session ale. Sen fick jag nog av deras egna brygder och fortsatte på gästölen. TPS Report ale från coloradobryggeriet Trinity; blekgul suring som egentligen inte är så märkvärdig, men det är i alla fall suröl... Chuckanut Pilsner; en väldigt ljus, snäll men god pils. Cucumber crush från 10 Barrel; kanske det ljusaste ölet jag sett. Som någon skrev på Rate beer, smakar mer gurka, än gurka. En berliner weisse i grunden bra balans mellan syrligheten och gurkan. Trevlig... om man gillar gurka... och berliner weisse. Nu ska jag inte skriva ''gurka'' på länge.
Southern hemisphere från det för mig okända kalifornienbryggeriet Black market; välhumlad session IPA med vad jag antar är NZ-humle i. Helt ok. Slutligen So west its easy från Urban family.
Träffade här Michellina och hennes son vars namn verkar ha glömts bort. Hängde med dem resten av kvällen. Mycket kul typer.

Trots att det var galet nära skulle det ändå köras till nästa ställe som var The red hot. Vi var här ett tag och spelade biljard. Som tur var drack jag bara en mild. Browntown ale från Hale’s.

Sista ölstoppet var Parkway tavern. Två öl där för min del, 77 Select från Fremont och Todd the bod från ovan nämnda Engine house no.9.
Ösregn, men jag fick skjuts hem. Antagligen inte så smart, men det gick ju bra.

Inga kommentarer: