tisdag 20 februari 2007

Lagrad öl

Ja jag lagrar öl.I en speciell lagringskyl där temperaturen för närvarande ligger på...9,0grader.Alldeles för kallt.Får sänka kylan betydligt.Brukar försöka ligga runt 12grader,där det sägs att biran utvecklas bäst.Det är ett kontroversiellt ämne(not really)där vissa tycker att ölen ska drickas så fort som möjligt och andra att vissa typer tjänar på att ligga några år.Men det beror förstås på vad det är för typ av öl.Har just druckit en''Det Mörka Runölet''som jag lagrat se'n i somras.Bärs av den här typen ska nog inte ligga längre än så här.Men alkoholstarkare öl så som barley wines,imperial stouts &diverse belgare mm.kan fördel kan lagras i flera år.Hör de nå'n birapodcast att det var nå'n som hade druckit en39år gammal lambic&tyckte det var det bästa öl han druckit.Kolsyran var tydligen helt borta.Dricker i skrivande stund en3fonteinen oude kriek'05(75:a)som kostade hela142kronor när det begav sig.Köpte nio stycken kommer jag ihåg.Nu går tyvärr den sista.Skulle varit kul att ha en färsk att jämföra med.Inbillar mig att den har blivit något rundare,lenare&mindre syrlig i smaken.
Jag tycker även att Runölet smakade bättre än i somras,men har svårt att förklara hur.
Tyvärr är det så att när man lagrat något ett par år&har tänkt dricka det,finns det inte längre att köpa, så man har bara sitt goda minne(ha!)att jämföra med.
Jag har även plockat fram en Shepeard neame Christmas-ale '05. Som är tänkt att förtäras inom en inte allt för avlägsen framtid.

Inga kommentarer: