fredag 16 januari 2009

Lillsöndag

Eftersom man var och brände ett ansenligt belopp på svart öl på Regeringsgatan i går (Winter-time samt Hel&verdoemenis) blev det även ett sedvänligt besök på Monks där Marjut dök upp och sällskapade lite.
Kanske den bisarraste komersiella öl jag druckit fanns på fat, självklart deras egen. Asterix & Obelix. Den såg verkligen osmaklig ut; som ett glas O'boy fast man har haft vatten i istället för mjölk. Aromen kommer jag inte ihåg, men den smakade olikt all annan öl. Damen i sällskapet tyckte det påminde om radler. Kryddig så det förslår, ganska söt. Mycket underlig, men det smakar inte illa. Hade inte gissat att det var öl om jag inte vetat.
Ett par flaskor bitter från Joseph Holt blev det också. Ingen av dem särskillt god men 1849 smakade nog något bättre än Touchwood som hade någon obehaglig träig ton. Därav namnet antagligen.

En bok inhandlades även för den hutlösa summan 250:-. Sveriges ölkrogar. Stöpt i samma form som ''Sveriges ölbryggerier'', men med andra författare. Generellt bra, välskriven och smårolig. Varje Bishop arms avhandlas inte för sig, utan hela kedjan får en sammanfattning. Ett plus är att en del krogar får en del kritik, det känns mer sakligt så. Så långt allt väl, meen jag måste få gnälla lite också. Varför är ställen som kvarnen, Saddle&sabre och Pelikan med när ställen som Dahlberg's, 137:an och Flying scotsman i Göteborg ej finns representerade frågar man sig...
Men boken är väl ändå ett måste antar jag. Sverige's GBG... fast utan öl/bryggerilistan.

3 kommentarer:

the original Jonas sa...

Har för mig att bryggerierna fick betala för att vara med i boken, antagligen likadant för pubarna och därav urvalet.

Jonas sa...

Låter sinnessjukt,utan dem blir det ju ingen bok.
Samtidigt lite osannolikt då alla bryggerier var med...

Fredrik sa...

Låter iofs som en trevlig bok (fast vi inte är med i den) :-)

/Fredrik