torsdag 21 oktober 2010

Öl i München del II-Våga vägra Hofbräuhaus

Jag kom på alldeles för sent att Tyskland är ett djupt religöst land (tydligen) där livsmedelsbutiker är stängda på söndagar.
På Centralstationen lyckades jag dock hitta ett snabbköp med ganska begränsat ölutbud som var öppet, så lite fick jag med hem i alla fall.
På centralstationen intogs även en kötträtt med knödel. Till denna ett par öl.
Hacker-Pschorr Münchner hell; brödig som sig bör, must och kolsyrat vatten.
Hacker-Pschorr Dunkle weisse; skumbanan i aromen och inte så söt. Probably the best dunkle weisse in town.

Någorlunda mätt och med ryggsäcken fylld av åtskilliga liter öl styrdes stegen tillbaka till hotellet där bärsen dumpades av.
Jag tog spårvagnen till Max Weberplatz varifrån det inte är långt till bryggeripuben Unionsbräu där det också åts. Lite dyrare, lite godare.
Hell; denna ofiltrerade brygd ser exakt ut som en hefeweisse. Metallisk med en ton av apelsin.
Dunkel; som en cola i färgen, luktar kol och mörk malt. Ganska söt med en ton av lakrits, något bränd eftersmak.

Det hade blivit hög tid för traditionsenlig halvtids-sömn, så det var bara att hoppa på spårvagnen ’’hem’’ igen.
Efter sömnen följde den värsta perioden av denna resa.
Jag tog tunnelbanan till Giselastrasse varifrån det inte är långt till puben Shamrock, som självklart var stängd.
Det blev t-bana tillbaka till Odeonsplatz varifrån det ej är långt till Spatenhaus som är Spatens officiella (eller liknande) restaurang. Det skulle vara gott med en pilsner tänker man. Och vad får man in? En Becks!
Hungrig och besviken irrade jag runt det vackra Marienplatz när ett parasoll från något exotiskt bryggeri uppenbarade sig. Det satt utanför en superturistig pizzeria (med små pizzor så klart). Bakom parasollet satt dock en Paulanerskylt. Man visste inte vad man skulle tro. Men det fanns ju en meny att kika på. Där angavs bara vilka ölstilar som fanns, inte från vilket bryggeri. Servitrisen var självklart mentalt frånvarande angående ölen.
Vid det här laget hade jag verkligen inga höga tankar om denna stad. Men!...det skulle vända.

Andechser am dom låg inte långt bort. Där var det varken galet fullt av folk eller alltför högljutt.
Andechser Hell; lite metallisk till en början, men växer allt eftersom. Brödig med en ton av vaniljglass. Antagligen en av Tysklands bästa hell.

Ayingers speis und trank var lite svårt att hitta, men det var absolut värt lite irrande.
En lugn och skön bar mitt emot det kaotiska Hofbräuhaus. Med battre öl törs jag lova!
Här blev jag kvar resten av kvällen rensandes deras öl-lista.
Hell; tyvärr serverat i stein/krug vilket försämrar helhetsintrycket. Något metallisk och brödig (så klart).
Premium-Pils; Överraskande smaklös. Granbarrstoner som ofta i bra pilsner. Lite efterbeska finns väl också.
Liebhards kellerbier; härligt grumlig. Luktar nästan lite veteaktigt. Välbalanserad med en hel del brödtoner.
Oktober Fest-märzen; Mörkt gyllene vackert öl. Inte så märkvärdig i övrigt. Modell-lera, lakrits och metall i smaken.
Altbairisch dunkel; rubin/kopparfärgad. Kaffe,kakao, blandsaft och blod hittade jag i smaken.

På ’’hemvägen’’ intogs en stor kebabtallrik. Vi hade ätit så rejäl och rustik mat under hela resan att jag glömt hur gott det kan vara med skräpmat. Allting har sin plats.

Planet hem skulle avgå tidigt och med tio mil till flygplatsen fick vi åka redan innan klockan sju.
På flygplatsen fanns dock tröst i form av exotisk öl.
Zötler Pils; Väldigt ljus, barr i aromen, metallisk. Spretig, obalanserad och allmänt hemsk.Resans näst värsta öl.
Laupheimer Edelbräu; även denna brygd är mest metallisk. Brödigheten framträder allt eftersom, någon träig ton finns också. Mint? Behaglig kolsyrenivå.
Flygresan blev ett helvete med en unge i raden bakom som härjade konstant hela vägen utan att odjurets morsa verkade bry sig nämnvärt.
Tvångs-sterilisering, ja tack!

Inga kommentarer: