onsdag 5 oktober 2011

Öl i Zuzenhausen

Efter den goda frukostbuffen gick jag upp på rummet och sov lite till medan de andra gick på mässan. Slutligen hade blivit dags att checka ut och mitt planlösa irrande efter exotisk öl kunde på nytt ta fart. Första biran som hittades var
Kaiser pilsner från Henninger (som jag hade passerat dagen innan); stiltypisk, men absolut inte god.

Ett annat ställe hade
Kesselring Premium pils som var sötaktig och inte så torr som dessa tyska pilsners brukar vara. Lite opassande i det här fallet i mitt tycke.

En ganska lång promenad senare hade man blivit väldigt hungrig.
På en serbisk (?) restaurang intogs en underlig, men god rätt med mycket kött och bröd. Till denna mitt livs första radler!
Licher Radler limone; över förväntan. Godare än läsk, men jag tar hellre en riktig öl. Söt så klart med en tydlig frisk smak av konstgjord citron

Sista ölen i Hesse/Frankfurt blev Binding alt (kan vara Kutscher alt från samma bryggeri); ganska snäll, något metallisk. Som besk blandsaft.
Efter denna fröjd mötte jag upp de andra och vi kunde bege oss söderut till nästa bryggeri (Adlerbrauerei Herbert Werner) i Zuzenhausen där vi också skulle bo.
När incheckningen var klar blev det lite vila på rummet för mig medan de andra gick ned till baren/restaurangen. I hyfsad form kom jag ned och anslöt. Ortoligt god mat i vanlig ordning till följande öl:
Dachsenfranz Waldpils; sötaktig och något ''sädig'', inte mycket eftersmak.
Höhlenbier; helt klart en dunkel. Mycket söt arom. Nästan salt, maltig, metallisk bränd eftersmak.
Export; söt arom. Hyfsat fyllig,blandsaft, metall, ganska söt.
Dachsenfranz Kellerbier; arom av honung och humle. Intressant öl som inte är så grumligt som man skulle kunna tro. Obestämbara flingor i smaken relativt välhumlat och välbalanserat. Den bästa keller bier jag druckit på länge.
God natt!

Inga kommentarer: