torsdag 22 mars 2018

Öl i Frankrike

Det var dags för den alltid så efterlängtade ''Årets soloresa''. För första gången utanför Europa.
På Arlanda värmde jag upp med 1664 från Kronenbourg. Bättre än jag minns den.

Nästa stopp var den för mig exotiska flygplatsen Charles de gaulle i Paris. Glatt överaskad av att hitta så många exotiska öl där.
... därmed inte sagt att ölen var speciellt bra. De var iallafall: Grisette Blanche och Grisette Blonde. Båda från St-feuillien. Intrépide IPA från Demory, La parisienne Blanche, La parisienne Blonde och Indigo IPA grån det för mig okända Deck & donohue.

Åtskilliga timmar senare landade jag i Montreal, Quebecs största stad, tillika Kanadas näst största. Quebec är den största provinsen (Nunavut är visserligen större, men det är ett territorium och ingen provins) och har näst störst befolkning i landet. För $10 (~66kr)  kom man in till själva stan med buss.
Mitt hotell hade verkligen oslagbart läge så det var nära busshållplatsen.
Efter incheckningen begav jag mig med tunnelbana norrut till ölbutiken Veux-tu une bière?. Stort sortiment med åtskilligt man aldrig hört talas om, men det visade sig att man inte kunde betala med utländska kort...
Inte långt därifrån fanns ett snabbköp där man kunde det. Några lokala brygder blev det, men ingen monstershopping.
Jag åkte tillbaka till hotellet och dumpade av det lilla som iallafall följt med tillbaka.
En Promenad på ~20 minuter bort låg bryggeripuben Réservoir där en Gose genièvre blev första öl i Nordamerika på ett par år för mig.

Det fanns inget wifi där så det var bara fortsätta vandringen.
Nästa stopp var Northstar som i första hand besöktes för att spela flipper, men en exotisk fulöl i form av Labatt 50 slank ned iallafall mellan svordomarna över förlorade kulor. Ingen wifi här heller.

Ett par sista bärs fick jag i mig på trevliga bryggeripuben L’amère à boire belägen ett stenkast från hotellet. Éléphant polotmavé och Müesli. Bra grejor.
Det hade varit en väldigt lång dag och det fick räcka så.

Inga kommentarer: