lördag 19 maj 2018

Öl i Quebec del XII-Tillbaka i Montreal

Det hade blivit dags att bege sig tillbaka till Montreal med tåget. En hel del mäktiga vyer från tåget fick man sig till livs.
Väl framme begav jag mig till hotellet beläget i centrum denna gång. Fick man inte vägglöss där är man nog imun. Det var minst sagt slitet, men man får vad man betalar för.
Efter incheckningen bordades en buss som gick utanför dörren till ölbutiken Dépanneur peluso rachel. Ett galet stort utbud att botanisera bland. Det blev uteslutande quebecöl för min del.
Jag hade förköpt mig lite skulle det visa sig, så en rumsöl slank ned i form av Gros mollet från Lac saint-jean 45 mil nordöst om stan. Helt ok svart brygd.
Somnade strax därefter.


Jag vaknade efter uppskattningsvis ett par timmar och drog mot nordväst med tunnelbanan till bryggeripuben Etoh. Modernt ställe med en lång bar och över lag god öl.
Flertalet av deras öl intogs i form av: Avanaa; brown ale med arom av glass och mörk malt. Denna brygd var mer som en stout... vilket jag uppskattade. Maltig, men inte 100%igt ren i smaken. Dock bra för stilen.
Blanche citron-verveine; frisk i arom och smak. Smakar som en wit ska. Ganska söt. Jag fick låna en penna av tjejen bredvid i baren, men när hon stack blev det inga fler anteckningar, med dock helt ok bärs. Saison De minuit, Xl4, Blonde 5% och Dunkel. Det blev inte sent den kvällen.

Inga kommentarer: