torsdag 24 maj 2018

Öl i Quebec del XIII-Ännu en dag i Montreal

Jag var antagligen ganska tidigt på plats på Saint-Houblon som hade besökts ett par veckor innan. Redan satt det studenter (från universitetet som ligger runt hörnet) där och drack sprit som man gör måndagar...
Den trevliga bartendern serverade mig en galet flottig lunch och följande mer eller mindre goda brygder: Pale ale 100% brett, Brown ale, B'ill le Blond från Simple malts beläget fyra mil nordöst om Montreal och Mille iles Brown,
Jag tyckte standarden på ölen där var bättre vid mitt första besök, dessutom var det väldigt få påkopplade fat då det tydligen hade varit mycket folk där på helgen och druckit upp ölen för dem.
Sedvanlig halvtidsvila på rummet därefter.

Kvällen tillbringades helt och hållet på Bier markt i centrum som besöktes veckan innan. Helt ok mat, trevlig personal, många europeiska flasköl och trevliga gäster.
Någon europeisk öl var det naturligtvis inte tal om för min del, istället uteslutande kanadensisk dylik i form av Désirée IPA blonde från Archibald; ljus och lite disig. Någon ton av ''konservereringsmedel'' framförallt i aromen, men även i smaken. Vitpeppar i eftersmaken. Belle saison från À l'abri de la tempête; ''pilsnerlook'' med stark arom av cannabis. Ganska neutral smak, ren och inte speciellt stiltypisk. Helt ok öl dock. Brasse rouge des appalaches från Frampton, Mill street Original organic lager och La bonne aventure från Pit caribou. Trevliga brygder över lag.
Blev dessutom bjuden på en snaps av bartendern som tydligen inte tyckte man fått nog... det tyckte jag och gick ''hem'' och sov.

Inga kommentarer: