lördag 15 december 2018

Öl i fören

En fredageftermiddag begav jag mig till Gärdet för ett besök på Stockholm brewings nya bryggeripub vid namn Farm restaurant & bar. Äntligen finns det en oas i den ölöken som är Gärdet. Tyvärr hade jag bara tid att ta en öl, Last one out. Sista ölet som bryggdes i deras gamla lokaler på söder. En helt ok helles.

Nästa stopp var ett cafe i Siljaterminalen där frun satt och väntade. En Sol från Femsa underhöll mig medan ett telefonsamtal tog upp hennes uppmärksamhet.

Belgoklubben hade till sitt femårsjubileum anordnat två kryssningar med minifestival ombord.
Förutom den vanliga tax-free-butiken med dess pallar med fulöl och annat smaskens fanns på denna kryssning även en speciell belgobutik med ett digert utbud.
På själva festivalen var tio belgiska bryggerier representerade som ofta förekommit i Belgoklubbens lådor + Tempel och Eskilstuna ölkultur. Glädjande och något överraskande var att det inte var exakt samma öl på utfärden som hemfärden på denna festival.
Jag smakade på följande öl:
Vlierbloesem från Bokkereyder, Vicaris Generaal från Dilewyns,
Kleveretien Port ''barrelaged'' från Het nest, Super sanglier 4% från Minne, Ardenne Wood Stout från Minne,
Centurion från Siphon, Osschaert från Siphon,
Banjo funeral från Verzet, Préaris White dragon från Vliegende paard och Préaris Grand cru Grand marnier från Vliegende paard.

I övrigt fanns i vanlig ordning en vanlig pub med trubadur och ett hyfsat ölsortiment som det brukar vara på Silja line.
Där fick jag under denna resa i mig ''vanlig öl'' också i form av: Rahe från Põhjala, Siidisuka, Metsik ida, Šaht-matt (schack matt?) och Plaadimeri. Alla fyra från det för mig okända bryggeriet Purtse pruulikoda. Allt från Estland.

Inte långt från färjeterminalen ligger en Phils burger där middag intogs tillsammans med en Birra moretti Zero.

När vi kom hem bjöd frun på ett glas Curieuse neuseke från brysselbryggeriet En stoemelings. Bra avslutning på en kul helg.

Inga kommentarer: