torsdag 10 oktober 2019

Öl i Breda del I-Shopping och bryggeripub

När jag skulle checka ut från boendet och skulle få tillbaka min nyckeldeposition tillbaka fanns ingen anställd på plats. Det fanns ett nummer att ringa där ingen svarade trots upprepade försök. Hade inte tid att sitta där och glo hela dagen så jag begav mig €5 fattigare till stationen för vidare färd.
Tåget tog mig först till Almere i Flevoland. Det verkar inte finnas en vettig pub i hela provinsen, men det var inte öl som var grejen med denna resa. En hamburgare fick jag i mig innan nästa stopp som var Amsterdam. Skulle ändå byta tåg där så det var bara passa på att besöka Arendsnest ännu en gång för en kall Of je dorst hebt från Be+er.
Det var bara en snabbvisit i storstaden innan jag åkte vidare till Breda och kunde checka in på mitt hotell vid stationen.
Packade om lite innan det var dags för shopping på utmärkta Het bierhuis. En ölbutik, men det finns även en liten bar. Piledriver waltz 6% från det för mig okända slovenska Lobik och Bearded iris Homestyle intogs på plats och smakade bra.
Jag handlade ganska mycket och fick några öl av ägaren. Mycket trevlig typ.
Inte lika trevligt att dra tillbaka väskan till hotellet, men det gick det med.
Vilade lite på rummet innan jag gick ut igen.
Han var Gaalen.
Jag gick till den väl insuttna bryggeripuben De beyerd och blev sittandes där resten av kvällen. Helt ok mat och till den: Drie hoefijzers klassiek, Dirk urtyp pilsener 5%, 4 O'clock rain 5,7% från det för mig okända 4 Islands, 'T ij Session IPA, Summer rental från Flying dog, 24/7 india session ale från utrechtbryggeriet Oproer, Enki pale ale från Walhalla i Amsterdam, Swingers från Oedipus (som vi besökte förra sommaren) och Paradise weisse från Lux beläget i Eindhoven. Bra öl över lag, speciellt gosen Swingers som var helt otroligt fin. Helt klart resans bästa öl.

Inga kommentarer: