tisdag 22 oktober 2019

Öl i Breda del VI-Det går lika bra med Thoms

Jag var uppe tidigt och tog tåget till Rotterdam, tog en turfzon innan jag begav mig de 25 milen norrut till Groningen. En zon och en burgare var vad som hanns med där. Nästa stopp var den sömniga staden Assen några mil söderut. Som man kan säga var målet för hela resan. ''Hollandsmedaljen'' som innebär att man ska ha tagit minst en zon i varje provins på det holländska fastlandet trillade in. I skrivande stund är vi 90 stycken som har den.
På tillbakavägen var man tvungen att byta i Rotterdam igen och nu hade stadens pubar öppnat så siktet var inställt på en bryggeripub, men på väg dit dök det upp en annan bryggeripub så de blev till att slå sig ned där istället. Thoms stadsbrouwerij var namnet. Ganska stort ställe med en lång bar. Kändes nytt och turistigt. Pilsener och Hoppy pale ale intogs där.

Jag gick i kvälls-solen tillbaka till stationen och tog tåget tillbaka ''hem''.
hotellet fick för varje dag man undanbad städning av sitt rum ett presentkort i hotellbaren på €5/dag. Hade skrapat ihop €25 under veckan och åt därmed middag och en öl för €1,5. Svinbra intiativ som undertecknad inte sett förr, dessutom blev jag uppgraderad gratis till ett större rum med fin utsikt över staden så det kan verkligen rekommendeeras om man är i Breda. Ölen var Affligem Tripel som var sör söt och ''hefig'' för min smak men inte hemsk på något sätt.

Därefter gick jag till gamla hederliga De beyerd där kvällen avslutades med: James blond från Bronckhorster, Juice punch V9 från Frontaal, Blonde donder från fet för mig okända gelderlandbryggeriet Puik bieren, Fab 4 från De pimpelmeesch, Onruststoker från Berghoeve,  Blushing blond och It’s a blond. Båda från Kees. Bra öl över lag.

Inga kommentarer: