fredag 21 februari 2020

Öl i Augsburg del III-Ännu mer regn och bryggerier

Jag började dagen med en ordentlig turfpromenad som så många gånger förr. Därefter träffade jag gubbarna på rummet och vi gick för att handla bärs att ta med hem i en cykelbutik av alla ställen. Dock tog de ej kort så jag fick leta upp en bankomat som en grottmänniska innan det var klart.
Promenaden fortsatte i regnet till bryggeriet Hasen-bräu och restaurantdelen Kälberhalle i östra delen av stan. Tydligen finns det plats för hela 1000 personer vilket låter mycket, men det var väldigt stort. Väldigt lungt på lunch en måndag dock. Där blev det en ganska lång sittning med god mat och åtskilliga öl. För min del: 33er pils, Hell, Extra, Augsburger original, Scheyern kloster-Export dunkel och Bajuvator doppelbock från Tucher, Som vanligt godare mat än öl.
Cash is itill king in Germany.
Gubbarna fortsatte till München där de hade en natt till medan jag gick tillbaka till stationen i regnet. Hade några kilo över upp till 23 kilo på väskan så jag stannade till och köpte en tvåliters dubbelbock (som man gör).

Har tidigare bara mellanlandat på flygplatsen i München men nu fanns det äntligen tid att besöka europas enda bryggeripub som ligger på/i anslutning till en flygplats. Det var verkligen på tiden. Svårt att få någon riktig överblick över stället, men det fanns en stor tom uteservering som nog inte är så tom om ett halvår. Någon slags sallad (ceasar?) med ett par bärs hann man med. Felsenquell från det för mig okända Fürst wallerstein beläget 14 mil nordväst om München och deras egna 1918. För en gångs skull var nog ölen godare än maten.
Roligare än så blev det inte denna gång. Kul resa med relativt mycket turf och bärs.

Inga kommentarer: