fredag 14 augusti 2020

Semesteröl del VI-Brewdog de la Senne

Boendet var beläget en bra bit från stationen och även om min väska hade blivit lättare hade frun köpt på sig öl och annat så en buss tog oss tillbaka till stationen i regnet.

Med tåget anlände vi så småningom till Gare centrale i Bryssel. Mellan stationen och vårt hotell var De bier tempel beläget. Vi shoppade loss ordentligt och jag fick €15 i rabatt för att min nota blev så stor som man ofta får utomlands.

Därefter var det bara att checka in på hotellet, dumpa de tunga väskorna och bege sig ut i regnet.

Burgare till lunch på ett ställe var depåstopp på väg till Brasserie de La Senne. Tyvärr hade vi bara ett paraply...

Till slut kom vi fram och kunde slå oss ned. Obehandllat trägolv i bardelen med utsikt över bryggeriet och europas största ''filmduk'' på andra sidan gatan. Det var inget ljud, men den (nyaste star wars-filmen) var textad på både franska och holländska samtidigt så om man koncentrerade sig kunde man hänga med hyfsat i filmen.

Inget kök, men en foodtruck fanns ute i regnet. Trevlig bartender och bra service... kanske för att det typ bara var vi där.

Öl då? Jo för min del: Schieve Колос, Zenne pils och Zinnebir. Tyvärr fanns inga gästöl, men de jag drack smakade bra.

Även om det slutat regna hade vi fått nog av det lynniga vädret och tog en buss till stadens centralare delar och hamnade på Brewdog bar. Det var egentligen inte meningen men det kom i vår väg.

Där inne var man tvungen att ha mask på så fort man inte satt vid sitt bord. Det verkade dock inte gälla barpersonalen...

Tror det var åttonde baren i kedjan jag besökte. Stort och med tanke på omständigheterna ganska mycket folk en vanlig torsdag. Vad intogs då? Jo: Lost lager, Funk x punk, Sour power #2 från det för mig okända franska bryggeriet Hoppy road, Rhubarb schmubarb från Rogue och The politician 5,5% från Hof Ten Dormaal. Fina grejor det där.

En ganska lugn dag trots bristen på halvtidsvila. Det tog väl drygt tio minuter till hotellet och väl framme delade vi på en St. sebastiaan Dark. En god dubbel. God natt!

Inga kommentarer: