onsdag 4 november 2020

Öl i Hannover

Det var dags för våra vägar att skiljas åt. Christian åkte tillbaka till flygplatsen/hem medan jag och Pütte fortsatte vår tågluff 29 mil åt nordost till Hannover. Ett par bärs hade inhandlats på stationen och intogs på tåget. Tyvärr hade vi inget glas eller liknande. Ölen var iallafall Hellers Kölsch och Dat schwatte från det för mig okända Liebharts. Där skulle vi bo på ett hotell utan personal. Jag har gjort det tidigare i Åbo (av alla ställen) och där var det inga problem. Här var det konstant problem när vi skulle in med koder och nyckelkort som inte fungerade.

Till slut kunde vi iallafall slå oss ned på den stora och centralt belägna bryggeripuben Brauhaus Ernst august. Monsterportioner med väldigt god mat och några öl till, värre kan man ha det. Ölen var: Pilsener naturtrüb, Bernstein och Pale ale. Inga direkt märkvärdiga brygder. Det var inte särskillt mycket folk där denna fredag, men hela tiden kom det in människor och köpte med sig stora mängder öl.

Nästa stopp var ytterligare en traditionell bryggeripub med det underliga namnet Meiers lebenslust. Ett mindre ställe än det förra, men ändå inte litet. Visserligen var det sol, men lite för blåsigt för att sitta ute. Vi var fortfarande mätta så det blev bara öl som intogs. För min del: Festbier 5,8%, Helles, Dunkles och IPLn Sorachi ace. Jag gillade nog ölen på detta ställe lite bättre än på Ernst august.

Craft beer Kontor var nästa ställe. Egentligen mer en ölbutik än en pub, men det fanns gott om stolar att sitta på om man ville öla på plats vilket vi ville. Ett riktigt höjdarställe skulle det visa sig, antagligen hela resans bästa (nya) hak. Egentligen stängde de redan 20, men det var ett ganska stort födelsedagsgäng där som fick hållas så det var öppet ett par timmar extra. Där fick vi i oss: Neapolitan milk stout från Saugatuck, Eden pale ale från Yankee & kraut, Double bass drum från det för mig okända Heavy brewtal, Berliner helles från Brewer's tribute och Moonshine midnight brew från Buddelship. Bra öl över lag. Pütte blev lite väl förfriskad och fick sättas i en taxi till hotellet.

Kul typer.

Jag hängde med ett glatt gäng till Craft bier bar där den roliga kvällen fortsatte. Tror jag blev bjuden på all öl på det stället av diverse fruntimmer. Dessa eminenta brygder var: Vielleichtathlet från Mashsee, Beverly pils från det lokala Mashsee, APAn 300 laps of your garden från Verdant, saisonen Incubo från slovenska Reservoir dogs och sessionIPAn Insurmountable waves från Garage (E)/Stigbergets. En riktigt kul kväll blev det till slut.

Inga kommentarer: