söndag 8 november 2020

Öl i St.pauli

Vi fortsatte vårt tågluffande med en resa på 13 mil i nordostlig riktning till Hamburg där iallafall jag inte varit på 13 år. Vi inledde med enklare förtäring på hbf med ett par bärs till. För min del Holsten Premium och altbieren Duckstein.

En buss tog oss till Reeperbahn där vi tog varsin Krombacher Pils i solskenet på en uteservering.

Vårt egentliga ärende här var Brewdog bar som tydligen nyligen ändrat sina öppettider så istället slog vi oss ned på vad som närmast kan beskrivas som sunkhakens Rolls-royce. Stämningen var dock uppsluppen och hjärtlig och vi bjöds på varsin öl. Astra Urtyp, Diebels Alt och Holsten Edel fick vi i oss där. Det kostade inte många kronor och smakade därefter... Tvärs över gatan fanns en buffe som vi högg in på, ingen öl till maten för mig.



Nästa stopp var bryggeripuben Überquell belägen tvärs över gatan från Elbe. Solen gassade på ordentligt och de var verkligen grisvarmt så det blev till att sitta inomhus istället för på den stora uteserveringen. En fröjd att sitta ned med ett par kalla i form av Original helles och Palim palim pale ale och avnjuta matchen. Man var således glad som en speleman när en buss bordades till boendet.

Efter en liten halvtidsvila på rummet blev det innan vi tog samma buss tillbaka till Reeperbahn där Brewdog bar nu äntligen hade öppnat. Åttonde stället i kedjan jag besöker. Det var som dessa barer brukar vara, stort, många gästöl och modernt inrett. Vi blev sittande där resten av kvällen inmundigandes IPLen Samoa från Kehrwieder, Zwickel helles, Deluxe helles, hellesen Kiez keule och Tschüss ich bin dann mal weg, Trimtab Blood orange margarita gose och surIPAn Air craft. Fina brygder denna kväll. Jag hade tänkt köpa med mig bärs härifrån, men det var förbjudet efter något visst klockslag på hela Reeperbahn. Bussen tog oss ''hem''.

Inga kommentarer: