onsdag 13 oktober 2021

Öl i Seinäjoki

Jag började dagen med en rejäl turfpromenad på tom mage. På vägen dök dock en pub upp där ''vingar'' och Karhu Summer ale från Sinebrychoff intogs. Godare mat än öl.

Det hade blivit dags att bege sig till stationen och vidare färd norrut. 18 mil närmare bestämt till Seinäjoki. På tåget en alkoholfri Crisp lager från Sinebrychoff.

Solen strålade vid ankomst när jag gick och lämnade in väskorna i min Air bnb-lägenhet.

Hade inte all tid i världen här så det var bara att gå ut direkt till puben Kultainen kulaus (gyllene klunken?) i centrum. Där fanns den bästa jukebox jag sett. Stoppade i åtskilliga euros för att få höra guld som tex. Darkthrone, Kataklysm och Bolt-thrower. Så klart serverade de ingen mat så jag fick gå ut på någon restaurant i närheten för att få något i magen. Öl hade de dock och mitt val föll på dessa: den finfina dunkeln Sorrow från lokala Vixen, Olvi American cream Ale, Mala vida (speciality grain) från ett för mig okänt bryggeri med det underliga namnet Premium beers from Spain. Blasket Sandels 4,7% från Olvi som jag inte ens märkte att jag drack, den bara slank ned. Rööperi rock'n'roll beer från Honkajoen, Kultainen SJK kulaus från Vixen som har det lokala fotbollslagets märke på etiketten. Olvi IPA 5%, Muteman Ginger beer och A. le coq Premium Gluteeniton olut.

Är det bara jag som kommer att tänka på Eläkeläiset?

Jag gick tillbaka till lägenheten i solskenet för att vila upp mig lite inför kvällen. Det blev årskilliga timmars vila vilket inte gjorde något då detta i första hand inte var någon ölresa. Hamnade iallafall på närbelägna guldhaket Mallas kabacka med dess digra sortiment av inhemsk öl och trevlig och kunnig personal. Glest besatt denna onsdagkväll. Det jag hann med var: Hillatus sour från Tornion panimo, lokala Mallaskoski Craft pils, Mallaskoski Lingonberry sour, Mallaskoski Hazy IPA, bottennappet Rainy summer wheat lager från Mallaskoski och Mallaskoski Heller bock. Roligare än så blev det inte denna dag.

Inga kommentarer: