tisdag 12 oktober 2021

Öl i Tampere

Det var soligt även denna dag. Efter frukosten begav jag mig ut för att genom Turf utforska Åbo som var överraskande kuperat. Efter att ha checkat ut satte jag mig på puben Hospoda. Hann med några bärs där i form av deras egna Hospoda Pilsner brySinebrychoff Karhu Summer Aleggd en bit utanför stan av Mallas sepät. Viikinäinen vattu mojito sour ale från det för mig okända björneborgbryggeriet Rocking bear och gosen Peach & raspberry shake från Humalove.

Det fanns inte av mat fast de öppnade redan klockan 11. Istället fick jag slafsa i mig ett par hamburgare på väg till stationen. Ombord på tåget underhöll en Karhu Pale ale från Sinebrychoff mig en bit av de 16 milen till Tammerfors. Ganska mycket folk denna tisdag eftermiddag. Resan tog ungefär 1 timme och 45 minuter.

Vädret var sämre inåt landet, men inget regn iallafall. Jag gick och checkade in på boendet innan det blev en promenad på uppskattningsvis fem minuter till baren Konttori som även besöktes för sex år sedan när vi var i stan. Tyckte bättre om stället då än nu, men fyra öl mäktades iallafall med i form av: Horopito Kawakawa Gose 5,5% från nya zeeländska Urbanaut, Keisari Lager från Nokian panimo, pilsnern Your young lordship från moskvabryggeriet Stamm beer och Allow yourself to dance från barcelonabryggeriet Freddo fox. Ok öl över lag.

Jag gick tillbaka till boendet och tog halvtidsvila. Ett par timmar senare var tanken att det skulle bli lite kvällsturfande, med någon matbit någonstans. Hittade en väl insutten och dammig pub som såg lovande ut, men de hade inte något kök så det fick bli några bärs istället. Mallaskoski Amber La ge r, Põhjala Orange gose och Gerdes gose från Suomenlinnan panimo. Ok öl.

Nu ännu mer hungrig hittade jag ett ställe med snabbmat, en massa studenter, ett rikt fulölsutbud och trevliga (en iallafall) gäster. Några sista öl i form av Koff III från Sinebrychoff , Sinebrychoff Light beer och Keisari Sauvin sour från Nokian panimo. Även om ölen inte var de bästa var det iallafall skönt att bli av med sin hunger, men turfandet rann ut i sanden.

Inga kommentarer: