söndag 17 oktober 2021

Öl i Uleåborg del I-Flyr undan regnet

Det här var den enda dagen det regnade på hela denna turne, men å andra sidan var det verkligen hela dagen. Jag lät inte det stoppa mig utan tog med paraplyet och gick ut för att ta några zoner. Väl tillbaka var det bara att ta väskorna och gå ned till stationen. På tåget fanns VRs eget öl Kisko Vol 2 från Laitilan wirvoitusjuomatehdas i restaurangvagnen och den intogs när färden fortsatte mot nordost genom de stora skogarna de 33 milen till Uleåborg.

Jag var på plats hyfsat tidigt och sökte skydd undan regnet på utmärkta Oluthuone Leskinen (ölrummet stjärnan). Det här stället har inget med kedjan Oluthuone som finns i Helsingfors utan verkar vara självständigt. Ingen mat fanns att tillgå så jag fick gå ut och hämta Hesburger som låg väldigt nära. Den trevliga bartendern serverade mig: Vattu från lokala Sonnisaari, Mallassepät Blackcurrant gose, surölet Santa rhubarbara från det för mig okända estniska Anderson's craft beer som smakade rabarberpaj (!), Severin extra IPA från Koskipanimo, Kanavan Mustikkagose, surölet Tentacle smoosh från Coolhead, Alppilaakson helles lager från Maku, portern Savi från Loimaan, Nestehukka red IPA från Tuju och Mulkero Porter från Sonni saari. Bartendern undrade om jag var där för festivalen. -Festival? Det visade sig att det skulle vara en utomhusfestival nere vid vattnet. Det hade jag ingen koll på så det var bara att boka.


Dags att ta sig in på hotellet och ta igen sig någon timme. Kvällen tillbringades helt och hållet i den något spartanska källarpuben Mallaskellari mittemot Leskinen som visade sig vara ett riktigt guldhak med ett imponerande ölutbud. Jag fick i mig ett gäng öl denna afton. Nämligen:  Kivimies lager från Fat lizard, kiwisurisen Lunki från lokala Maistila, Bikini top american wheat. Även det från Fat lizard, Ostarin rokkitähti pils från espoobryggeriet Olarin, Ārpus DDH Galaxy Pale ale, Tequila time lemonade sour från espoobryggeriet Salama, pubens egna suröl Splash of red (oklart vart den bryggs), och Motueka barbara dryhopped pils från samma bryggeri. Ok öl över lag. Det fick räcka för denna blöta dag.

2 kommentarer:

Gyllenbock sa...

Fint att farsans födelsestad bjuder på två såpass schyssta ställen.

Jonas sa...

Jo, då gillade stan skarpt.