torsdag 1 augusti 2024

Öl i Baltikum del IV-Tartu

Soligt även denna morgon (och hela dagen) när vår färd fortsatte med buss 25 mil i nordostlig riktning och vi hamnade i Estlands näst största stad Tartu. Det var för tidigt att checka in men väskorna kunde åtminstone dumpas i ett bagagerum. Därefter gick vi till centralare delar av stan och slog oss ned på puben Pahad poisids uteservering. Till en lättare lunch följande brygder: sessionIPAn Vulinfrån Pühaste, Saku Originaal, ljusa lagern Karl friedrich 5% och The cream of dublin. Båda från Saku. Ok öl över lag faktiskt.

Nästa stopp var A. le coq (som för övrigt ägs av Olvi) där visning var inbokad. Billigare än priset som angavs på hemsidan dessutom. Ett par öl hanns med på uteserveringen i anslutning till souvenirbutiken. För min del Schramm Filtreerimata hele ölu och Schramm Tume eripruul. Som jag uppfattade det finns de ölen bara där så det var bäst att passa på.

Guiden var gammal och inte fantastisk på engelska men det gick det med. I museet vi blev visade runt i fanns en bar i ett hörn där vi tog ett par bärs efter visningen i form av: Mango pale ale och Summer ale. Inga höjdaröl.

Apostlahästarna tog oss till Andersons taproom. Enligt min research skulle det vara något annat ställe men det här var antagligen bättre. Den lilla baren låg under en korvmoj. En Catch up! chili fick det bli. Planen var att gå upp och hämta ned något från grillen, men det var låst fast det skulle vara öppet så vi drog vidare.

... till en asiatisk restaurant. Där var servicen långsam, men det fanns exotisk öl att roa sig så det kändes ok. Jag hann med dunkeln Tõmmu hiid från ovan nämnde A. le coq, Premium golden ale från nepalesiska Sherpa brewery och från samma bryggeri Premium lager. Jag fick fel mat så de bjöd på den rätten som var fel plus att Christian bjöd på tidernas godaste naanbröd. Jag har kanske aldrig varit så mätt och med andra ord helt sänkt.

Vi staplade bort till Pühaste kelder där endast en öl orkades med pale alen Laine från Põhjala. Antagligen dagens bästa. Vi var helt slut och kastade in handuken/gick ''hem'' och checkade in. I hissen upp till rummet stod det att den var ''för max 13 personer''. Vi var fyra + Christians och mitt bagage. Men den vägrade gå och gnällde på övervikt. Hur mycket åt vi egentligen?

Inga kommentarer: