måndag 2 september 2024

Öl i Baltikum del VII-Hamn&båtöl

Obscent värre.

Det var ännu en solig och varm dag när jag gick ut och ''täppte till de sista hålen''. När det var avklarat tog vi en Bolt till den stora och turistiga bryggeripuben Kochi aidad för en långsittning med god mat och ett otal öl. För min del: Kallis 4,9%, ljusa lagern New holland tallinn, New holland Dark lager, pale alen Lindprii, veteölet Nebula, Blond, Oktoberfest och Mmm... pilsner från det för mig okända Kolk brewery beläget i världsmetropolen Läänemaa 10 mil sydväst om Tallinn.

Därifrån var det inte långt till hamnen och färjeterminalen där en exotisk fruktöl intogs. Saku Kirss.

Det hade blivit dags att åka hem så det var bara att gå ombord. Vi hade mer fokus på buffen (som var bra, men med Viking buffe i färskt minne inte är bäst på Östersjön) men innan den drog igång slank en Landbier ned i form av Pootsman från Pühaste. Inne på själva buffen var det A. le coq Premium 4,7% som gällde. Sedan följde ett besök i tax-free-butiken där det inte fanns Ahlgrens bilar till min besvikelse och förvåning så det blev inget godis för min del, desto mer handlade Christian. Skralt ölsortiment. När grejorna dumpats i hytten gick vi ned (eller upp?) till puben där den värsta karaoke-''sång'' jag hört pågick så det blev till att ta med sig Lehe Hele laager ut på däck där vi kunde sitta i lugn och ro och titta på öar och skär som gled förbi. En god IPA i form av Absurd från Käbliku avnjöts också innan vi kröp till kojs.

Sammanfattningsvis en mycket trevlig turne i baltländerna som inte sved alltför mycket i plånboken eurokursen till trots.

Inga kommentarer: