lördag 15 december 2007

En kväll på söder

Jag&Marjut var&besudlade Akkurat med vår närvaro i går.Som vanligt var det en hel massa folk där. Lyckades dock slå mig fram till baren för att beställa en RCH Double header gyllene,maltig&lite fruktig.I like!
Ett av de numera traditionella bayerska gästfaten innehöll Erbschänk 1550 från Hartmann som var ett nytt bryggeri för mig.Som alltid var det i dessa gästfat högkvalitetiv tysk öl.En dunkel denna gång.Maltig&lite söt.Bra.
Elgoods Greyhound Strong Bitter gjorde en mycket god hamburgertallrik sällskap.
Fylligheten hos denna brygd skvallrade om att det var just en ESB&inte en vanlig bitter.Alkoholsmaken var ganska påtaglig för typen.Helt ok.
Vad är väl en julöl från Rogue?Dödtråkig&urtrist&...&...&alldeles underbar!Santas Private Reserve'06(fat)6%,mörkbrun till färgen.Smakar väldigt mycket valnöt,välbalanserad med rikliga givor av malt&humle.Kvällen's höjdare.All i want för christmas is RSPR!
Amerikansk flasköl har ju av tradition varit OTi's grej,men det senaste året har även Akkurat tagit in mer&mer.Tex Hop Sun från Southern Tier.Hade aldrig gissat att detta var ett veteöl.Kände bara vad jag trodde var chinook,vilket i själva verket visade sig vara centennial.Så fel man kan ha.Man har mycket kvar att lära tydligen.En intressant öl,men inget för mig.
Purple Haze från för mig okända lousianabryggarna Abita.En veteöl smaksatt med hallon.Något som på pappret kan vara precis hur bra&hur dåligt som helst.Kommer bara ihåg att den inte var något vidare.
Two Hearted Ale från Bell's är något som det brukar tjatas ganska friskt om på amerikanska ölpodcasts.Även känd som Two hearted IPA.Som väntat en humlebomb på7%.Överskattad,men bra.Kan vara värd att prova igen spik-nykter.
Av någon anledning lämnade vi Akkurat&gick upp till OTw där vi stannade till dom stängde.Vi delade på några öl:
King Dark lager från Kanada var en bra dunkel,i klass med tidigare nämda tyska brygd.Hartmann kanske strået vassare tack vare att den serverades på fat.Skulle ha varit kul att testa dem sida vid sida.
Ocean Julöl fanns på cask.Visste ej att de hade ett julöl.Ett av sveriges bästa julöl.Komplex maltig smak med chokladtoner mm.En ganska diskret humleprofil som är brukligt för stilen.Jag har inte druckit deras IPA ännu men det här var lätt deras bästa bira hittills.
RCH Firebox var ännu en cask som avverkades innan vi åkte hem.Minns dock inget av den.

1 kommentar:

Majsan sa...

Louisiana är delstat i USA ja men lousiana vet jag inget om ;-) Synd att man måste in hit för att få veta saker som du hittar på.