tisdag 25 december 2007

Öl i Dublin delI-Våga vägra Guiness!

071221:Owe,Bröderna Elmik(samtliga!)samt undertecknad tog flyget från Nyköping till Den gröna ön,först&främst för att se på Pogues,men det även gick ett rykte om att det skulle finnas öl på denna ö. Ett rykte som var sant skulle det visa sig.
Solen strålade medan vi gick genom centrùm på väg till mitt vandrarhem.De övriga bodde på någon mindre centralt belägen pub.
Efter lite traditionsenligt ölinhandlande träffades jag&herr Elmik den yngre på en trevlig trevånings bryggeripub vid namn Meßrs Maguire.För övrigt det50:e bryggeriet jag besökt.Mycket god mat samt sex exotiska öl att avverka,varav fem brygda på plats.
Weiß,en medioker hefeweizen med någon bismak.
Haus,vet inte om det skulle föreställa en tysk pilsner.I så fall vill jag ha mer humle.
Rusty,den godaste''red''undertecknad konsumerat på länge.
"Jul-òl",har för mig att det var ett ganska kraftfullt&fylligt wieneröl.
Extra en betydligt fylligare stout än den där andra som flitigt konsumeras på denna ö.
De övriga resenärerna anslòt så småningom.
Erdinger Schneeweisse någon slags vinteröl från bayrarna.Inte i närheten av deras Festweiße som varmt rekomenderas.
Vi drog vidare till puben Bull&castle som låg en bit väster ut.Där fanns ett ganska rikligt ölutbud både på fat&flaska.T ex
Galway Hooker.Ett öl som har hypats av''APAentusiasten''Lasse.Mycket riktigt,en välhumlad&välsmakande APA.
De två sista ölen ska jag inte säga nå't om då smaklökarna var utmattade.De var dock Blarney från Franciscan well på fat samt en flaska Augustiner Edelstoff.
Relaterade länkar:
http://bullandcastle.ie/castle_index.html

Inga kommentarer: