söndag 2 december 2007

Öl i Wien delIV-Slovakien

071126:Hemresedagen.Flygbussen till Bratislava skulle gå13:30,så det fanns lite tid att besöka någon krog innan dess.
Jag hittade en restaurang som hade''Kaiser''som huvudleverantör.Det enda fatöl som fanns var efter att ha konsulterat Rate beer;Kaiser premium,en tråkig makropilsner.På flaska fanns dock något mer interessant;Kaiser Doppelmalz.En ganska söt&frukig dunkel.Inte speciellt god.
Stället som jag var på vär till hade ännu ej öppnat,men så snubblade jag över en mycket bra&trevlig bar på Judenplatz där personalen kunde sin öl.Bieradies.Massor av exotiska kranar,dock endast från två bryggerier.Villacher Dunkel4,9%som smakade betydligt bättre än Kaisern.
Glockner pils4,9%som jag har för mig var ganska bra.
Sista ölen i Österrike för denna gång skulle bli Villacher Zwickl.Som såg mer lovande ut än vad den var.
På tunnelbanan på väg till Erdberg var det biljettrazzia och biljettlös som man var blev man 70 euro fattigare. Är man med i leken får man leken tåla.
Jag&Tony tog så äntligen bussen till Slovakien&flygplatsen sär den fanns en del exotiska brygder.Fyra stycken närmare bestämt.Efter som planet lyfte först när det skulle landat fanns det gott om tid att ta del av dessa.
Alla fyra var(in)hemska tjeckiska pilsner:Saris,Topvar10%,TopvarPremium12%&Zlaty bazant,känd i USA som Golden pheasant.Bara tråkigt.Skönt att komma hem till slut.

2 kommentarer:

Magnus Bark sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Magnus Bark sa...

Golden Pheasant finns som fatöl hos enstaka svenska krogar. Det verkar som de hade en säljkampanj här för 5-10 år sedan. Mest hos småställen av enklare sort.