torsdag 26 juni 2008

Öl i Berlin delII-Konsenz

080622: En riktigt grisvarm dag, över trettio grader. Vad kan då vara bättre än att svalka sig med lite b-vitamin-dryck?
Till att börja med åkte vi till någon loppmarknad och glodde på all skit som''utställarna''försökte bli av med.Som tur var fanns det även öl för en spottstyver.90cent för en flaska Sternburg Export till exempel.Visserligen ingen höjdare,men ändå svalkade den bra.
Tony hade varit i Berlin så sent som förra månaden&i närheten av loppmarknaden hade hittat ett ställe som ej fanns med på Rate beer som hade ett par hundra sorter.Ett riktigt guldkorn skulle det visa sig.Ett av de absolut bästa ställen jag vart på,det var som en närbutik som hade mängder av öl där man själv kunde&botanisera bland alla flaskorna.Utanför på trottoaren fanns bord&stolar uppställda.De flesta ölen kostade 1,50,men det fanns både dyrare&billigare.Konsenz hette det&låg i hörnet av Kremmener strasse&någon annan gata.Tyvärr hade dom bara''saftglas''att dricka ur,men till det priset kan man stå ut med det.Vi slog oss ner&jag tog en Hopf white,en hefeweizen från Bayern.Ganska söt,inte så mycket kolsyra.Gott!
Welde No.1 från Weldebräu-en blaskig pilsner i grön flaska&där med lite skunkighet som en bonus.
Ett ordspråk som man borde sluta använda är''-Det är belgiskt,hur illa kan det va'?''
Så här illa kan det nämligen vara;Dju-Dju Banana visst är det banansmak,men otroligt sötsliskigt.Huyghe är de skyldiga.
Mühlen Kölsch hade jag aldrig hört talas om konstigt nog.Kölsch är väl ingen personlig favoritstil,men perfekt att dricka en så'n varm dag.Ganska tydliga citrustoner.
Lösch-zwerg Würzig från Schimpfle,var inget speciellt,kul etikett,mindre kul öl.
Lausitzer Porter;en tysk porter?Nja porter var väl&ta i alldeles för söt framför allt&inte speciellt mörk.En positiv överraskning då stiltypisk porter sällan faller mig på läppen.
Bryggeriet Bergquell brygger även Kirsch Porter,om möjligt ännu sötare,marginellt bättre.
Mer sommaröl i form av Karg Helles Hefe-weißbier helt ok,dock ej så fin som ovan nämnda Hopf.Mindre söt,men ändå mer skumbanan.
Jag handlade även med mig så mycket jag kunde bära därifrån.
Tillbaka på hotellet lastades all öl av&ett par timmars välbehövlig skönhetssömn kunde ta vid.

På söndagar är ju det mesta stängt i Centraleuropa,men en mack låg ett par kvarter bort,kanske fanns det ännu mer öl att köpa där?Dom hade inget man inte sett förr,men mitt emot låg ett ställe som omdefinerade ordet sunkhak.
Där fanns åtminstone ett för mig okänt fatöl:Gessner det framgick ej vilken av bryggeriets brygder som bjöds men antagligen var det Premium pils,smaken smälte väl i intreören kan man säga...
På samma gata fanns även en pizzeria som hade en spaghettipizza på menyn.Bisarrt,men oförskämt gott.

Bryggeripuben Südstern låg inte så vansinnigt från vårt hotell.Ett besök för att se Spanien-Italien blev det.Matchen gick ju som den gick,men en skön lummig uteservering hade dom.
EM-Pils-välhumlad&till min belåtenhet.
Även deras dunkel smakade bra,inte så söt som många andra öl av samma typ.
Hellesen var också kvalitativ.Inte så besk&överraskande maltig.
Det fanns även ett veteöl som jag ej lade på minnet.
Ett gästfat fanns med Unertl Bio-dinkel weisse.Men då hade smaklökarna gett upp efter en hård dag.

Inga kommentarer: