lördag 7 juni 2008

Öl i går

Fram till i går jag hade inte satt min fot på Akkurat på ett par månader!Sedan flytten till
Handen så kommer man inte förbi där så ofta,det blir mest City numera.Detta är något bekymrande,
men trots allt är det ett lyxproblem.Nog bitchande.
Hufvudstaden hade belönats med ett strålande vackert väder nationaldagen till ära.Även över
staden's skitigaste(luftföroreningsmässigt)gata,Hornsgatan sken solen där vi på Akkurat's
uteservering slog oss ned med en Old engine oil från Harviestoun.Jag köpte några flaskor av
denna brygd på alko i höstas,men då var den på6&,denna caskversion på4,5.Tycker nog att den här
var något bättre.Som namnet skvallrar om är den väldigt mörk,med tydliga,men ändå subtila
chokladtoner.
Cornish mutiny från Wooden hand.En ESB som inte var så märkvärdig.Det bryggeriet kommer på bred
front i år,från att jag aldrig hört talas om dom för några månader sedan,till att finnas på:
BoA Sumpan,Akkurat&nu även OrT.Synd bara att själva ölen inte är speciellt bra.
60-taggare från Irish pub på5%,minnet sviker mig,men har för mig att den var ganska ljus&god.
Orval hade inte druckits på många år,tyckte inte alls den var god då,men den fick en ny chans
igår då vi delade på en flaska.Faktiskt riktigt god,torr&med en diskret beska.Möjligen
serverades den för kall sist det begav sig.
Sedan styrde vi apostlahästarna till OTt som så många gånger förr.
Där fanns det ett gäng exotiska fat.T ex.Whitstable East india pale ale.Som tur är har man lagt
till ett''east''i namnet,för något IPA är det fan inte.Därmed sagt att det inte smakade bra.
Luktar väldigt mycket&bra för att vara en så pass alkoholsvag brygd,relativt välhumlad med
någon''blommig''sort.
Three heart's Källaröl!Va?!Året's mest oväntade brygd.Väldigt stiltypisk,smakar&ser likadant ut
som det brukar göra i Tyskland.Ett plus i kanten för det stora halmstadsbryggeriet.Det var för
övrigt väldigt länge sedan de kom med något nytt starköl.
Cotleigh hade som vanligt ett caskfat på OeT,denna gång Golden seahawk.Detta summersetbryggeri
kan bättre än så här.Mer humle tack.

1 kommentar:

Magnus Bark sa...

Det har under våren kommit några öl från Wooden Hand till beställningssortimentet, men när jag lästa andras recensioner så har jag inte känt mig så lockad att chansa på en hel låda.