onsdag 8 juni 2011

Öl i Estland

No rest for the wicked.
I helgen var det dags att ge sig ut och härja igen, denna gång på en båt.
Majsan och jag åkte i lördags till Tallin. Vädret var fantastiskt bra så vi satte oss på däck och tog en öl. Ett bedrövligt ölsortiment gjorde dock att jag var nödgad att ha ett ess i rockärmen i form av Det lille bryggeri Imperial stout; mörkbrunt stort, men snabbt försvinnande skum. Kaffe och chilichoklad i aromen. Bra kropp, tung mörk maltighet, lösningsmedel, lång eftersmak av bränd choklad. Inte fantastisk, men helt ok.
Mer än så fanns det inte att skriva om ölmässigt. Vi gick till sängs ganska tidigt och var i god form inför dagen i Tallinn.

Efter en improviserad frukost gick vi till Ölletorn som besöktes förra gången vi var i Tallinn. De skulle öppna klockan 11, men tio över syntes fortfarande inget spår av någon som skulle öppna, så vi vandrade in mot centrum istället och slog oss ned på bryggeripuben Beer house uteservering och började rensa igenom deras alla brygder.
Helles light; brödig och stiltypisk, men inte speciellt god.
Medovar honey; bärnstensfärgad, kottar/koda/bark och massor av karamellsötma, men någon honung hittar jag ej. Lite för söt.

Ett kvarter därifrån ligger en medeltidsrestaurang vid namn Olde hansa där vi åt. Super-turistigt, men ganska annorlunda. De kryddar sin egen öl här och alla sorter vi provade var superkryddiga.

Väl tillbaka på Beerhouse blev det ett par sista öl. Dunkles extra; parfymig och allmänt hemsk, lite maltighet, men ej tillräckligt.
BH Premium; väldig mörk för att vara en premium lager, men den var faktiskt ok i övrigt.

Vi skulle också gå och handla innan båten skulle gå, lite väl tidsoptimistiskt skulle det visa sig. Jag fick med mig en hel del öl, men vi missade båten hem. Dessutom fick VÄLDIGT många flaskor sönder under promenaden ned till hamnen plus att jag skar sönder ett finger på allt trasigt glas.
Det var bara att köpa en ny hemresa dagen därpå för dyra pengar och ta in på hotellet tvärs över gatan. Som extra ''lök på laxen'' hade vi betalt för extra fancy frukost på hemvägen som vi nu slapp. För övrigt skulle Majsan jobba och kom några timmar sent till jobbet. Som om detta inte vore nog hade vi en massa grejor kvar i hytten så som tex nyckelknippor som vi i skrivande stund ännu ej fått tillbaka! Vilket mörker!

En klen tröst var att det fanns en exotisk öl i hotellbaren; Tuborg Lime cut. Klen var ordet.

Nu hade vi ju ''fått'' en extra dag i denna en av världens mindre huvudstäder, så det var bara att göra det bästa av situationen och bege sig in till centrum och sätta sig på Beerhouse igen. Sista ölet där blev Vana viini som var intetsägande, men välgörande i värmen.

Tillbaka på Olde hansa åt vi igen och de sista av deras hemkryddade öl gjorde maten sällskap.
Eftersom så mycket öl gick sönder (eller fick nödslaktas pga läckande kapsyler dagen innan) skulle vi gå och handla igen, men självklart var det stängt.
Andrahandsvalet var den finska kedjan Stockmann som har ett varuhus i staden. Stort sortiment av öl gjorde att det åter igen blev tungt att släpa på allt, men vi hann med båten denna gång i alla fall.

Eftersom det var en annan båt än den vi hade kommit med var ju inte baren densamma. En exotisk fruktöl fanns att ''njuta'' av Puls Tume Kirss från Viru.

Roligare än så blev det ej denna gång.

Mikael sa...

Jag ser hela scenariot framför mig.
Tycker det ser kul ut.
Trodde du lärt av mig att det finns taxi.

Gyllenbock sa...

Haha, vilken resa! Snacka om klassiker. Men det var inte billigare att flyga hem, eller det kanske inte hade funkat med väskorna?

Nästa månad blir det båt hem från St Petersburg, gäller inte att missa den avgången ty då blir det problem, stora sådana.

Daniel sa...

Det förklarar varför du inte syntes till på båten :)

Jonas sa...

Johan> Dum-snålheten sitter i ryggmärgen.

Gyllenbock>Det hade INTE funkat med väskorna,plus att vi hade en halvtimma på oss från att båten vi missade gick till flygets avgångstid.
Daniel> Kul att ses efter alla dessa år. Imponerande att du hittade in här. Vi kanske kan svinga en bägare någon annan gång?

fajanen sa...

Tallinn är en underlig stad. Allt möjligt kan tydligen hända där. :-)

Kul med Tallinn. Har haft en trevlig och en hemsk ölupplevelse där. Trevlig: En pub där jag drack mina första Meantime-öl, glömt namnet dock. Hemsk: Baren Depeche Mode, där jag drack flytande margarin och bartendern hårdnackat säger att det är så här Saku ska smaka och "en del turister förstår inte estnisk öl". Skitställe.

Daniel sa...

Jonas, gärna. Finns du på Ansiktsboken?