söndag 23 april 2017

Öl i Nya zeeland del X-Dunedin

Vi fortsatte färden söder ut denna dag med strålande sol. Det var nästan i varmaste laget för min smak.
Efter 25 mil blev det ett fantastiskt trevligt lunchstopp tog vi på bryggeripuben Scotts i Oamaru där resans godaste pizza intogs på uteserveringen.
Där satt vi och njöt i fulla drag medan det turkosa Stilla havet bredde ut sig framför oss. Ölen smakade helt ok i solgasset vilka var: Boulder, Nineteen 05, B10 och Vienna lager. Svårt att avgöra hur bra ölen egentligen var då semestereffekten inte var att leka med här.

Färden fortsatte elva mil till längst östkusten till studentstaden Dunedin som är den stad i världen som är belägen längst från Sverige.
Efter att vi checkat in var första stoppet bryggeripuben New new new.
Lite för new skulle det visa sig. Öl hade börjat bryggas, men baren var inte klar, så ingen bira där.
Istället fick det bli en brygd i den lilla baren på haket Tonic. Hop federation (beläget 78 mil norrut) American brown ale; mörk med maltig arom. Perfekt kolsyrenivå. Maltig men ändå välbalanserad på något sätt. Bra brown ale.
Mysigt intimt ställe där jag gärna hade suttit kvar, men de hade inget wifi så det var uteslutet.

Istället mötte jag upp de andra på bryggeriet Speights där vi hade bokat in en visning.
Vi hade dock tid för ett par öl i restaurangen/baren innan. För min del Summit, och ''Porter''. Det satt fint med ett par kalla efter att varit utomhus i värmen.

Visningen hölls av en rolig skotte vars skämt nog gick över huvudet på många av de som var på visningen.
Efteråt gick vi tillbaka till baren. Medresenärerna åt och det så väldigt gott ut. Jag nöjde mig dock med ölen Triple hop pilsner, Distinction ''ale'', Summit Apple lager och Summit Lime lager.
Ingen av dessa smakade speciellt bra.
Gubbarna gick till boendet medan jag gick till Plato cafe som höll på att stänga så det blev bara någon snabbmat på hemvägen innan det var nedbäddning för mig med.

Inga kommentarer: