lördag 1 juni 2019

Bussresa

Utanför Akia brygghus
Inledde dagen med turfande i ett par timmar innan jag mötte upp frun och ett gäng andra törstiga på Avenyn varifrån en busstur runt på olika bryggerier i stadens förorter avgick.
Första stoppet var bryggeriet med Sveriges snyggaste etiketter (?), Rådanäs i Mölnlycke. Pale ale 5,2% och Bourbon mash beer bjöds där. Förutom själva brygghuset finns även ett event space (på ren svenska) med ett tak som går att öppna.
Nästa stopp var inget bryggeri utan en humleodling mitt ute i ingenstans. Betydligt mer idyllisk omgivning än när vi var på humleodling sist för tio år sedan.


Du är här
Vidare i solskenet till Odd island i Lindome där man till och med kunde sitta ute. Harwood porter bjöds det på.
Ännu längre söderut hittade vi fram till ett bryggeri som var okänt för oss och låg vackert till vid en å. Akia var namnet.

Beersmiths i Frölunda var nästa stopp. Equilibrium bjöds det på där.

På väg mellan de olika stoppen pågick en frågesport i bussen med öltema. Majsan och jag vann. Och fick varsin t-shirt för besväret (vi väntar dock fortfarande på den ena)
Där var det egentligen slut, men det fanns även det frivilliga stoppet Vega bryggeri där deras årliga innebandyturnering pågick. Fem göteborgsbryggerier fanns representerade plus ett lag som reperesenterade Gbg beer week. Korv med bröd fanns även att förse sig med.
Rätt rad
Ett par meter från den provisoriska rinken stod baren där jag smakade av Gotenius porter, Shoreline APA, Azalea lager, Easter island ale, och Hazy Amber.
Innebandyturnering låter kanske skit-tråkigt, men det var riktigt trevligt. En liten folkfest med god öl.

Frun hade åkt hem och en Uber fick ta mig tillbaka till boendet där jag sov några timmar.
Kvälls-skiftet blev inte så långt, första stoppet var baren Dansken där ett par öl slank ned. Inga danska utan från det lokala O/o: Balamundi session IPA och Porter porter. Fina brygder.

Sen var det tänkt att Bar kino skulle besökas, men det var tvärbommat trots att det stod på deras hemsida att det skulle vara öppet.
Jag fick improvisera och gå in på John scott’s på Linnegatan som ändå var på hemvägen. Hann med deras egna Fruit rush som bryggs någon annanstans i Göteborg och Zeunerts Julöl.
Det fick räcka för denna gång.
Bryggaren På Akia.

Inga kommentarer: