tisdag 7 december 2021

Öl i ''Stadin''del II-Sommar&sol

Redan innan klockan 8 var jag ute och turfade/härjade i det strålande solskenet. Besökte bl a hjälten Mannerheims grav. Gick till hotellet och hämtade min stora resväska och rullade ned till Alko för storhandling. När detta var avklarat var man ganska svettig efter allt släpande. Christian tog dock det hela med ro och sov fortfarande när jag för tredje gången gick ut. Gick ned och tog båten ut till Sveaborg. Vi var där för 14 år sedan men det var för mörkt för att se något då. Nu var det dagsljus och sikten inget problem. Det finns en gammal finsk ubåt där som man (åtminstone sommartid) kan gå ombord på. Alltid lika intressant.

''Tröskverket från Torö'' hade nu vaknat till liv och vi sammanstrålade på Tommyknocker som jag besökte dagen innan. Vi satte oss på den soliga uteserveringen och började öla. Jag gick och hämtade god indisk mat från någon restaurant i närheten. Till maten: Maku Chinook IPA, Pilky pilsner från Põhjala, Summersalt sumac sour ale från Tommyknocker, Õhtu porter från Põhjala, Lemon liquorice sour och Rosemary aranciata gose båda från Coolhead.

Vi tackade för oss och begav oss till baren Angleterre inte långt från hotellet, men på dörren stod det att det var ''coronastängt''. Istället gick vi till Naughty brgr som låg vägg i vägg med hotellet och köpte med öl därifrån till hotellet. Tog en burgare med. En av de sämsta hamburgare jag ätit någon gång. Man fick trösta sig/avsluta kvällen med lite rumsöl helt enkelt. Polar monkeys naughty lager från (ett namn som låter mer som det kommer från Pine ridges digra produktportfölj än) Hartwall, Keito lager, Gosebump goose brewed with raspberry & passion fruit och Rakki pale ale. Alla tre från det för mig okända Jyväskylläbryggeriet Hiisi. Ok öl över lag.

Inga kommentarer: