onsdag 8 december 2021

Öl i''Stadin''del III-Sista rycket

Solen strålade även denna dag när jag gick ut och turfade som vanligt. Åt något lättare på vägen. Christian som behöver en viss startsträcka låg kvar. Ringde och förvarnade att utcheckningstiden närmade sig och när undertecknad anlände hotellet var det bara att rulla ut. Det för mig okända espoobryggeriet 8-bit hade sitt taproom vägg i vägg med vårt boende så det var inte långt att dra väskorna. Ganska stort ställe med kul TV-spelstema. Resesällskapet åt och verkade nöjd med maten. Några öl fick vi i oss. För min del Easy mode classic pilsner, fruktölet Razident evil 5,4% och Game over pineapple sour. Även ett par gästöl slank ned i form av Nasty granny berliner weisse och Märichello american lager. Båda  från Olarin. Ölen kanske inte var fantastiska, men ett skönt ställe med kul personal.

Är hon bekant?

Vårt nästa stopp var Black door där vi slog oss ned på uteserveringen. Det var tolv år sedan mitt senaste besök där. Kände inte alls igen mig. Inredningen kändes mycket ljusare än sist. Det har nog renoverats. Ett par bärs hann vi i alla fall med. För min del Nordic brewery IPA och Dragonfly IPA från Stallhagen.

På väg till båten hem passerade vi en livsmedelsbutik när några kalla burkar inhandlades då våra förväntningar på ölutbudet ombord inte var uppskruvade. I solskenet på däck ''avnjöts'' således: Arctic oktober 5% från Tornion panimo, Lahden erikois ''Mild ale'' och Lahden erikois Oktoberfest. Båda från Hartwall.

Efter buffen tog vi ett par bärs i baren. För min del witen Frida från det för mig okända estniska bryggeriet Hopster och Lighthouse porter från Pühaste avslutade ännu en solig dag. Solen fortsatte skina även nästa dag när vi anlände Värtahamnen. Bolt tog oss hem också var den resan slut. Jag kan än en gång konstatera att Finland levererar

2 kommentarer:

Gyllenbock sa...

Finland levererar alltid. Var en kul resa att följa. Är sugen på att göra något liknande. Kippis!

Jonas sa...

Bara att börja turfa, det finns åtta olika landsmedaljer att ta...