lördag 5 augusti 2023

Öl i Bristol del I-Ett blött välkomnande

Jag och Majsan begav oss till Arlanda (där ölutbudet bara blir sämre för varje gång) i svinottan. Tror det var ett SAS-plan vi hoppade på. Ombord fanns glädjande nog Mikkeller IPA (ja, det stod bara det på burken) att roa sig med.

Efter ett par timmar landade vi på Heathrow. Det var bökigt att hitta bussen vi skulle ta men den hittades efter lite irrande. Den tog oss 17 mil västerut till Bristol. Ösregn. Som tur var hade vi paraplyer. Det vore väl tjänstefel att åka till Storbritannien utan... Vi sökte skydd på den högt belägna, stora bryggeripuben Zerodegrees som tydligen är en kedja. Tanken var att sitta där och vänta ut regnet. Hade vi gjort det hade vi antagligen suttit där än... Någon mat som var ok fick vi i oss tillsammans med: Our mango beer, Downtown american pale, The bohemian czech pilsner, Trouble down under som jag antar var en sparkling ale, IPAn Overwhelming influencer. Inte så märkvärdiga brygder i ärlighetens namn. Vi gick till hotellet, checkade in och tog en halvtidsvila. För frun blev det bara en halvlek.

Jag gick således ut själv ned för en lång backe. Jag har varit i det här landet cirka 30 gånger, men har aldrig varit med om så mycket regn som under denna resa. Det här var en av de få gångerna det ej regnade. Jag gled in på Kongs of king street där det var livat denna tisdagkväll. Ett ställe som har arkadspel, (till min stora glädje) några flipperspel och pingisbord... dessutom ett ganska digert ölsortiment. Vad kan man mer önska sig? Mellan svordomarna över förlorade kulor fick jag i mig: Cut with peach från det för mig okända londonbryggeriet Jubel beer, Light bulb extra pale ale från Verdant, Autumn protagonist best bitter ale från lokala Lost and grounded och från samma bryggeri Hop hand fallacy witbier. Det fick räcka för denna dag.

Inga kommentarer: