söndag 20 augusti 2023

Öl i Norfolk del I-Tillbaka efter elva år

Det var dags att bege sig till den otroligt tråkiga (flyg-) platsen Arlanda igen. Jag mötte upp Hedin och vi hoppade på ett flyg som tog oss till Stansted. Ganska lång tid fick vi vänta innan det kom ett tåg som kunde ta oss vidare till Norwich, 14 mil nordost från flygplatsen. Ett kärt återseende efter alldeles för många år. Det var lite småkyligt när vi kom fram och gick upp till hotellet. Det var tidigt men det gick bra att checka in ändå. Väskorna slängdes in på rummet och vi gick ut till en marknad där Sir toby's beers är ett av stånden. Där shoppade vi loss ordentligt. Eftersom England är ett civiliserat land fanns även möjlighet att konsumera öl där. För min del intogs Zealous pils från det för mig okända Mad squirrel beläget fem mil nordost om London. Saluting sargent central coast IPA från Mr Winter's som tydligen bara finns hos Sir tobys och pale alen Bowline från Tipples. Personalen var trevlig och solen sken. Ett besök rekommenderas. Ok öl.

Vi gick tillbaka med all öl till hotellet och tog halvtidsvila. Hade varit uppe hela natten så det var välbehövligt. Kvällen inleddes på mysiga ''freehouset'' Lolards pit. Lågt till tak, tjocka mattor, öppen spis och exotiska brygder i form av: Captain bob ''amber ale'' från Mighty oak, Moon gazer Skidaddler norfolk milk stout från Norfolk brewhouse, Silver från Heineken, Panther black ''porter'' ale och Golden panther. Båda från Panther brewery. Ok öl över lag.

Det kan man känna ibland.

På hemvägen stannade vi till på bryggeripuben St. andrews brewhouse  vid ett torg. De slutade servera klockan elva denna måndagkväll så det blev bara ett par öl. För min del: Norfolk topper citrus ale från Barsham och bittern Wensum ale. De var inte så märkvärdiga. Det fick räcka för första dagen.