lördag 29 november 2014

Öl i Polen del I-Ölrunda

Efter ett par månaders ''landsarrest'' var det hög tid att bege sig ut på nya äventyr.
Jag fick ta nattbuss för att träffa Pütte på Centralen för att ta flygbuss till Nyköping där vi mötte upp Farsan (som vägrar åka ända till Arlanda).
Flyget tog oss punktligt till Krakow i södra Polen. Var där med Frun för fyra år sedan och trivdes.
Vi tog en lokalbuss till centrum där vi bodde. Det var att tag kvar till incheckningstiden och vi slängde in diverse väskor i bagagerummet innan vi gav oss ut på stan.
Bryggeripuben C.k. browar (som besöktes förra gången) var det enda ''riktiga ölställe'' som hade öppet så tidigt så det var bara att slå sig ned och ''avnjuta'' Ksiazece Ciemne lagodne och Ksiazece Czerwone. Båda från Kompania piwowarska.

Gubbarna satt kvar medan jag gick de cirka fyra kvarteren till butiken Świat piwa där ett väldigt hjälpsamt butiksbiträde rekomenderade det ena och andra. Inte helt överraskande gick jag därifrån med en väska full av öl. Band annat litervis med baltic porter.
Det var ännu ett tag kvar till incheckning så det slank ned en Zywiec APA i någon okänd bar med inspiration från de brittiska öarna.

Därefter mötte jag upp gubbarna på utmärkta House of beer där många timmar skulle tillbringas de närmsta dagarna. Synd att de ej hade någon öl-lista bara.
Vi tog bara två öl vid detta besök. För min del Podroze kormorana Coffee stout och Podroze kormorana American IPA. Båda från Kormoran. Riktigt bra faktiskt.
Nu kunde man äntligen checka in och vila upp sig några timmar.

Kvällen randades och vi gick ut till baren Beergallery på Dominikańska. Rate beers matbetyg på detta ställe var 93. Det fanns inte ens mat längre, men en öl tog vi alla fall. För min del Miód-malina från Krakowiak.
Det pågick något slags mölska(braggot)-festival på detta hak.

Men hungriga (som) djur var vi och gick till en närbelägen restaurant och åt gott. För min del risotto med en Zubr från Kompania piwowarska till. Någon form av enklare dessert åt vi på ett bageri/konditori i närheten.

Tillbaka till Beergallery för några sista öl innan de stängde. För min del: Krakowiak Nieklarowny, Perla Miodowa och Polczynskie zdrojowe från Polczyn-zdroj. Tre riktiga bottennapp.

House of beer hade öppet lite längre så jag hann med ett par till där. Ciechan Miodowe och Sliwka w piwie från Kormoran. Inga höjdare.
Det fick räcka så.

Inga kommentarer: