fredag 13 mars 2015

Öl i Nordamerika del II-Omvänd varuhuseffekt

Frukost ingick även på detta ställe. Typisk amerikansk med våfflor, bagels, muffins mm. Så fortsatte det nästan hela resan.
Färden fortsatte norrut. Till vad som antagligen är världens bästa stad. Min tredje gång där, sex år sedan sist.
Vi stannade till i utkanten av stan på hemtrevliga puben Bullseye för käk och några goda bärs.
Jag tog 1811 Lager från det för mig okända oregonbryggeriet Fort George, Portage porter från New belgium och Spring reign ale från Ninkasi.

På vägen till boendet släppte gubbarna av mig vid ölbutiken Tin bucket som också har en bar (som man får ha i civilicerade länder...). Grymt ställe som inte fanns vid vårt förra besök i staden. Jag blev sittandes ett bra tag sippandes på: Little green från Flat tail; ser ut som
fulöl. Som jag misstänkte var det torrhumlad. Det står att det ska vara en saison. Mer som en IPL eller APA.
Slow ride från New Belgium; halmgul och livlig. 40 väl dolda IBU...
Blev även bjuden på ett par suröl av den mycket trevlige ägaren. Vin rougie från De garde; väldigt sur, men med grymma toner från vinfatet. Hemgjord saft någon?
Block 15 Kriek; mycket fat (bourbon) i aromen. Brunorange. Inte galet sur, mer åt smörkolahållet faktiskt på ett fantastiskt sätt. Inte så mycket körsbär i början, de kommer mer när ölet värmts upp Helt jävla erotisk, bland det bästa jag druckit. Gratis är godast. Oklart hur gammal flaskan var.
Bert’s legend från Snipes mountain; rubinfärgad, smakar diskmedel och malt. Ingen höjdare. Lite otacksamt läge efter det förra ölet.
Gold beach lager från Arch rock; galet typriktig helles. Lite fräschare än de tyska brukar vara. Väldigt brödig.
Two-sixteen Red ale från Loowit; rubinfärgad, blandsaft, fast inte så sött, något fruktig med toner av askfat. Inte fantastisk.

Ett stenkast därifrån ligger den relativt gamla bryggeripuben Lompoc/Fifth quadrant. Jag tog en Dr. Hop ''IPA'' och köpte med mig en halvgrowler var av The spy who dry hopped me och Mon cheri som vi delade på på rummet.

Inga kommentarer: